Kruimelpad

Nieuwsbericht

Autoriteit Consument & Markt publiceert strategie: “Deze tijd vraagt om een sterke toezichthouder”

20-09-2013

“In tijden van economische crisis is een sterke toezichthouder nodig”, benadrukt bestuursvoorzitter Chris Fonteijn bij de publicatie van de strategie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). “Concurrentie en consumentenbescherming zijn essentieel voor onze economie. Pas als consumenten en bedrijven vertrouwen hebben in de markt, zijn ze bereid geld uit te geven en te investeren. Daar wil de Autoriteit Consument & Markt aan werken. Dat is niet iets dat op korte termijn geregeld is, maar waar de komende jaren onze volle aandacht naar uitgaat.”

“Consument centraal”

Met de publicatie van de strategie markeert de Autoriteit Consument & Markt het eerste halfjaar van de samenvoeging van de Consumentenautoriteit, Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). De strategie is uitgebreid besproken, zowel met medewerkers als bedrijven, wetenschappers, ondernemers- en consumentenorganisaties. “Het gaat ons om het belang van de consument. Als ondernemers vrijuit concurreren om de gunst van de klant, heeft de consument iets te kiezen. Wij houden daarbij scherp oog voor de diverse, soms conflicterende publieke belangen die spelen, bijvoorbeeld op het gebied van mededinging en duurzaamheid”, aldus Fonteijn. “We kijken met een breed vizier naar wat er nodig is om het onderliggende marktprobleem aan te pakken. Het effect van ons ingrijpen staat centraal.”

Kernwaarden

In de strategie worden ook de kernwaarden van ACM genoemd: onafhankelijk, open en professioneel. “ACM houdt zowel bedrijven als de overheid in de gaten. Als dat nodig is, nemen wij impopulaire maatregelen. Daarom is de onafhankelijkheid van ACM zo belangrijk. Die onafhankelijkheid betekent overigens niet dat wij geïsoleerd beslissingen nemen. Vandaar ook de aandacht voor openheid. In een professionele organisatie moet ruimte zijn voor discussie, zowel intern als extern. Dat draagt bij aan de kwaliteit van onze werk.”Fonteijn benadrukt het belang van signalen voor het toezicht. “Ik hoor graag waar u, als consument of bedrijf, tegenaan loopt. Dat kan via onze website acm.nl, ConsuWijzer, Twitter of telefonische tiplijn. Dat helpt ons bij het vervullen van onze missie: het bevorderen van kansen en keuzes voor bedrijven en consumenten.”