Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Resultaten 1 jaar Bel-me-niet Register: Bellen ondanks inschrijving grootste bron van consumentenirritatie

Op 1 oktober 2009 is het nieuwe wettelijke Bel-me-niet Register in werking getreden. Het eerste jaar heeft OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, bijna 10.000 klachten ontvangen over ongewenste verkooptelefoontjes via informatieloket ConsuWijzer. Dit heeft de toezichthouder het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie per brief laten weten. De top 5 van telemarketingsignalen gaan over telefonie & televisie (12%), energie (12%), loterijen (11%), kranten & tijdschriften (8%) en goede doelen (7%). OPTA is zo’n 48 onderzoeken gestart naar vermoedelijke overtredingen van de telemarketingregels. Deze bedrijven veroorzaken ongeveer 80% van de signalen bij ConsuWijzer over ongevraagde telemarketing. Twee bedrijven hebben inmiddels een boete gekregen. OPTA kan bedrijven die zich niet aan de regels houden, bestraffen met boetes tot maximaal 450.000 euro per overtreding.

Gebeld ondanks inschrijving bij Bel-me-niet Register
Consumenten mogen gebeld worden door bedrijven van wie zij klant zijn of zijn geweest voor een vergelijkbaar product of dienst, ook al staan zij ingeschreven bij het Bel-me-niet Register. De telemarketeer moet deze consument dan wel actief de mogelijkheid bieden om nooit meer gebeld te worden door dit bedrijf (‘recht van verzet’) en de mogelijkheid bieden tot opname in het Bel-me-niet Register. Via www.consuwijzer.nl kunnen consumenten hun klachten over telemarketing direct bij OPTA indienen. Het afgelopen jaar is ruim 9.500 keer via dit online formulier gebeurd. 21% van deze klachten gaat over gebeld worden door bedrijven die een klantrelatie hebben (gehad) met de betreffende consument. Het bellen door bedrijven waar je ooit iets gekocht hebt, blijkt een grote bron van irritatie te zijn voor consumenten. Daarnaast blijken bedrijven gebruik te maken van contactgegevens die verkregen zijn via online prijsvragen of enquêtes om het Bel-me-niet Register te omzeilen. Dit mag echter alleen wanneer een consument uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verzoekt om contact. OPTA heeft leveranciers van dergelijke contactgegevens hierover gewaarschuwd.

5,6 miljoen inschrijvingen bij Bel-me-niet Register
Er staan op dit moment ruim 5,6 miljoen telefoonnummers ingeschreven bij het Bel-me-niet Register. Het Bel-me-niet Register is alleen voor consumenten. Volgens de wet vallen bepaalde bedrijven daar ook onder. Dat zijn natuurlijke personen zoals VOF's, maatschappen en eenmanszaken. Inschrijven kan zowel online via www.bel-me-niet.nl als per telefoon via 0900-6661000 (25 cent per minuut). Heeft u zich ingeschreven in het Bel-me-niet Register en wordt u desondanks toch gebeld, dan kunt u een klacht indienen bij ConsuWijzer via de site www.consuwijzer.nl of telefonisch via 088-0707070 (nationaal tarief).

Zie ook