Kruimelpad

Meer onderzoek nodig naar overname Landal door Roompot

Er is meer onderzoek nodig naar de overname van Landal door Roompot. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. Roompot is de grootste en Landal de één na grootste aanbieder van vakantieparken in Nederland. Er moet nader onderzoek komen naar de gevolgen van deze overname voor consumenten en eigenaren van vakantieaccommodaties.

Roompot en Landal hebben een groot aantal vakantieparken, vooral in Nederland, maar ook in België en Duitsland. Ook andere eigenaren van vakantieaccommodaties kunnen die via Roompot of Landal laten aanbieden of beheren. Center Parcs en EuroParcs zijn andere grote aanbieders van vakantieparken in Nederland.

Meer onderzoek nodig

Door de overname krijgen Roompot en Landal mogelijk een te sterke positie op de markt voor vakantieparken in Nederland. Er is nader onderzoek nodig om vast te stellen of Roompot en Landal hierdoor de prijzen van hun vakantiehuizen kunnen verhogen.

Roompot en Landal zijn daarnaast de belangrijkste aanbieders van diensten aan vakantieparken die niet in hun bezit zijn. Roompot en Landal verzorgen daarbij bijvoorbeeld de verhuur, marketing en beheer. Daarom is er ook nader onderzoek nodig om vast te stellen of Roompot en Landal de prijzen voor deze diensten kan verhogen of de kwaliteit van deze dienstverlening kan verminderen.

Hoe nu verder?

Roompot en Landal moeten nu aangeven of ze de overname willen voortzetten. Ze moeten dan een vergunning voor de overname aanvragen. Daarna gaat de ACM onder andere onderzoeken wat de gevolgen zijn voor consumenten als zij na de overname een vakantieaccommodatie in Nederland willen boeken. Centraal staat de vraag hoeveel concurrentie Roompot en Landal op dit moment ondervinden van elkaar en welke concurrentiedruk Roompot en Landal ondervinden van andere aanbieders van vakantieparken en vakantieaccommodaties.

Wat doet de ACM bij fusies en overnames?

Het is bij elke fusie of overname de vraag of direct na de transactie en in de toekomst nog voldoende concurrentie overblijft. Concurrentie zorgt ervoor dat een product voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovatie wordt gestimuleerd. Daarom beoordeelt de ACM vooraf of de bedrijven mogen fuseren. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.