Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Meer dan een kwart van huishoudens overgestapt van energieleverancier

Meer dan een kwart van alle huishoudens (27%) is in de periode april 2020 tot en met april 2021 overgestapt van energieleverancier. Het aantal overstappers blijft hiermee op vrijwel dezelfde hoogte als vorig jaar. Nog eens 18% van de consumenten is de afgelopen 3 jaar gewisseld van energie-aanbieder en 8% van de huishoudens heeft het contract bij de huidige leverancier aangepast. Dat blijkt uit de Energiemonitor 2021 die is opgesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Consumenten kunnen met  een overstap veel geld besparen en/of hun energievoorziening verduurzamen. De besparing kan oplopen tot bijna €400,- per jaar. Uit het onderzoek van de ACM blijkt ook dat dat consumenten in grote mate tevreden zijn over de verwerking van hun overstap. Op de website van ACM ConsuWijzer staan tips die consumenten kunnen helpen bij het vergelijken en het maken van een verantwoorde keuze tussen de verschillende energieleveranciers.

Duurzaamheid

Naast een keuze om geld te besparen kan de keuze voor duurzame energie ook een aanleiding zijn om over te stappen. Uit cijfers van de ACM blijkt dat 78% van de consumenten stroom met een groen label afneemt. Uit de Energiemonitor 2021 blijkt ook dat bij een overgrote meerderheid van de consumenten (81%) verduurzamingsmaatregelen zoals spouwmuurisolatie, dakisolatie of HR++ glas zijn getroffen. Ongeveer een kwart van de consumenten heeft zonnepanelen op het dak en/of een slimme thermostaat.

Consumenten informeren over prijswijzigingen

Consumenten moeten zonder opzegboete kunnen overstappen als zij te maken krijgen met een prijswijziging. Daarom moeten energieleveranciers hun klanten minstens 30 dagen van te voren informeren over prijswijzigingen. Uit de Energiemonitor 2021 blijkt dat het aantal consumenten dat aangeeft een maand van te voren geïnformeerd te zijn over prijswijzigingen is gedaald van 55% naar 47%. Het aantal consumenten dat zegt niet of te laat geïnformeerd te zijn is gestegen. De ACM roept energieleveranciers daarom op om zich te houden aan de 30 dagen termijn bij prijswijzigingen. Consumenten die door hun energieleverancier niet of te laat worden geïnformeerd over prijswijzigingen kunnen dat melden bij ACM ConsuWijzer.

De Energiemonitor 2021 bevat informatie van consumentenonderzoek dat de ACM jaarlijks in april laat uitvoeren en gegevens van onder meer energieleveranciers.

 

Meer in deze zaak