Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Last onder dwangsom voor aanbieders van telefonische doorschakeldiensten vanwege misleiding van consumenten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft twee aanbieders van telefonische doorschakeldiensten een last onder dwangsom opgelegd vanwege misleiding van consumenten. Mensen bellen daardoor met een doorschakeldienst, waarvoor ze extra moeten betalen, zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. Zij denken dat ze direct met het bedrijf zelf bellen. De last onder dwangsom bedraagt voor elke aanbieder EUR 20.000 per week, met een maximum van EUR 500.000.

Het gaat om doorschakeldiensten van Cadena XTRA SL en Telemedia Costa Blanca SL. De aanbieders wekken in openbare uitingen, zoals advertenties en websites, de indruk dat het nummer waarmee wordt geadverteerd het rechtstreekse nummer is van bijvoorbeeld een klantenservice, terwijl het een doorschakelnummer is waarvoor de beller extra moet betalen.


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook