Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Hadj-reisaanbieders hebben garantiemaatregelen getroffen of zijn gestopt na actie ACM

Zes aanbieders van hadj-reizen die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eerder maande de vereiste garantiemaatregelen te treffen, hebben inmiddels aansluiting gezocht bij een garantiefonds. Twee andere aanbieders zijn gestopt met hun activiteiten. Aanbieders van pakketreizen zijn wettelijk verplicht garantiemaatregelen te treffen om consumenten te beschermen tegen een mogelijk faillissement van de aanbieder. Dit kan bijvoorbeeld door aansluiting bij een garantiefonds. Hadj-reizen worden vaak aangeboden als pakketreis (reis, visum en verblijf). 

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Hadj-reizen zijn pakketreizen. Aanbieders van pakketreizen zijn verplicht garantiemaatregelen te treffen om hun klanten te beschermen tegen faillissement. Het gaat vaak om een flinke reissom. Daarom is het belangrijk te controleren hoe de aanbieder dit heeft geregeld voordat je je reis boekt.”

Onderzoek bedevaartsreizen

De ACM is in 2019 onderzoek gestart naar aanbieders van bedevaartsreizen. De ACM deed dit vanwege signalen dat consumenten vaak niet goed beschermd zijn tegen een mogelijk faillissement van de aanbieder. De ACM heeft acht aanbieders die de verplichte garantiemaatregelen niet hadden getroffen lasten onder dwangsom opgelegd. Binnen de gestelde termijn moesten zij de vereiste maatregelen treffen of stoppen met het aanbieden van pakketreizen. De termijn waarbinnen de bedrijven moesten voldoen heeft de ACM met het oog op de coronapandemie tussentijds aangepast. Het resultaat is nu dat sommige bedrijven zich hebben aangesloten bij een garantiefonds en dat andere aanbieders zijn gestopt met de verkoop van hadj-reizen:

  • Amlex Travel (heeft garantiemaatregelen getroffen)
  • Alferdoos Reizen Stars Travel (is gestopt met het aanbieden van pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen)
  • De Richting V.O.F. (heeft garantiemaatregelen getroffen)
  • Elfourssan Reizen (heeft garantiemaatregelen getroffen)
  • Salsabil Travel (heeft garantiemaatregelen getroffen)
  • Stichting Al Manar Haj en Omra (heeft garantiemaatregelen getroffen)
  • Taoufik Reizen (is gestopt met het aanbieden van pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen)
  • Wadi Alrafidein Travel (heeft garantiemaatregelen getroffen)

Reisgarantie: wat is dat?

De ACM houdt toezicht op de naleving van de regels voor reisgarantie. Aanbieders van pakketreizen zijn wettelijk verplicht garantiemaatregelen te treffen waarmee consumenten beschermd zijn tegen een mogelijk faillissement van de reisaanbieder. Ook zijn zij verplicht om consumenten te informeren over de getroffen garantiemaatregelen. In onzekere tijden biedt reisgarantie consumenten zekerheid. 
Reisaanbieders kunnen hun reisgarantie regelen door aansluiting te zoeken bij een garantiefonds. Mocht de aanbieder failliet gaan, dan krijgen consumenten die nog niet op reis zijn maar wel al hebben betaald de reissom terug. Als zij al op reis zijn, worden zij gerepatrieerd of kunnen zij de reis voortzetten met een andere aanbieder.

De verkoopperiode van hadjreizen start binnenkort. Mogelijk hebben niet alle aanbieders de vereiste garantiemaatregelen getroffen. Consumenten die een reis boeken doen er daarom verstandig aan de reisaanbieder te controleren op garantiemaatregelen voordat zij hun reis boeken.

Zie ook