Kruimelpad

Besluit

Goedkeuring Toerekeningssysteem Schiphol 2019-2021

24-07-2018

ACM keurt kostentoerekeningssysteem Schiphol 2019-2021 goed

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het kostentoerekeningssysteem Schiphol voor de periode 2019-2021 definitief goedgekeurd. Op basis van dit systeem stelt Royal Schiphol Group de tarieven vast die zij op de luchthaven Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen in rekening brengt.

Door recente wijzigingen in de Wet luchtvaart stelt Schiphol vanaf 2019 de tarieven vast voor een periode van drie jaar in plaats van het huidige systeem van maximaal één jaar.

Aanpassingen na zienswijzen

Op 26 januari 2018 heeft de ACM een ontwerpbesluit genomen en het toerekeningssysteem Schiphol 2019-2021 in consultatie gebracht. Hierop heeft de ACM twee zienswijzen ontvangen: een van KLM en een gezamenlijke zienswijze van BARIN, IATA, Ryanair en de IAG.

De ACM heeft deze zienswijzen beoordeeld en zij volgt deze op een aantal punten. Op verzoek van de ACM heeft Schiphol het voorgestelde toerekeningssysteem aangepast.

De ACM vindt dat luchtvaartmaatschappijen niet hoeven mee te betalen aan de kosten van het wegenstelsel  voor gebruikers van het openbaar vervoer die op Schiphol overstappen. Daarnaast oordeelt de ACM dat Schiphol de kosten voor de securitycheck voor winkelpersoneel achter de paspoortcontrole niet in rekening mag brengen aan de luchtvaartmaatschappijen omdat het hier gaat om kosten voor commerciële activiteiten. De toerekening van kosten aan de luchthaven Lelystad is verduidelijkt.

Tariefregulering Schiphol

Schiphol mag alleen de kosten aan luchtvaartmaatschappijen in rekening brengen voor zover die met luchtvaart te maken hebben. Voordat Schiphol de tarieven voor de luchtvaartmaatschappijen vaststelt, moet zij door middel van een toerekeningssysteem laten zien welke kosten zij in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen verwerkt. De ACM moet dit systeem goedkeuren.