Kruimelpad

Consumentenonderzoek telecommarkt 2021: informatie over prijzen en voorwaarden begrijpelijker

Uit het consumentenonderzoek naar de telecommarkt, dat de ACM jaarlijks laat uitvoeren, blijkt dat consumenten de informatie over mobiele abonnementen begrijpelijker vinden dan voorgaande jaren. Van de ondervraagden geeft 60% aan dat zij de informatie over prijzen en voorwaarden begrijpen. Wel vindt een grote groep ondervraagden (45%) het nog steeds moeilijk om de prijzen van verschillende aanbieders goed te kunnen vergelijken. Ten opzichte van voorgaande jaren neemt dit percentage wel verder af. De ACM dringt er al langer bij telecomaanbieders op aan om hun prijzen en voorwaarden voor abonnementen inzichtelijk te maken voor consumenten. Wat verder opvalt is dat de groep consumenten die totaal is verrast door een hogere rekening dan verwacht is gehalveerd ten opzichte van vorig jaar ( 2020: 6% en 2021: 3%).

Het consumentenonderzoek geeft verder aan dat consumenten bij hun aanbieder van multiplay abonnementen blijven, omdat overstappen volgens hen veel tijd en moeite kost en omdat zij bang zijn voor administratieve rompslomp. Ook vinden zij het te ingewikkeld. Ten opzichte van vorig jaar noemen meer consumenten dat zij zich gingen oriƫnteren om over te stappen omdat zij een hogere internetsnelheid willen ( 2021: 19%, 2020: 13%). De drie meest genoemde redenen die consumenten opgeven nadat zij zich hebben georiƫnteerd, om toch over te stappen zijn: de prijs (33%), het pakket (29%) en de snelheid van internet (23%).