Brief aan bedrijven in energie-, kleding- en zuivelsector over duurzaamheidsclaims
De ACM heeft ruim 170 bedrijven per brief verzocht hun duurzaamheidsclaims te controleren en zo nodig aan te passen om ze in lijn te brengen met de wetgeving inzake oneerlijke handelspraktijken.
Consumenten en bedrijven willen steeds vaker bijdragen aan een wereld die ook op lange termijn leefbaar blijft. Daarom vinden zij het steeds belangrijker om duurzame keuzes te maken. Consumenten zijn meer geïnteresseerd in de duurzaamheidsimpact van producten en diensten die zij aanschaffen. Dat wegen zij mee bij hun aankoopbeslissing. Claims over duurzaamheid worden echter door consumenten vaak als onbetrouwbaar gezien. Bedrijven moeten eerlijk zijn over duurzaamheid, en mogen alleen duidelijke, juiste en relevante duurzaamheidsclaims gebruiken.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft daarom in januari 2021 de ‘Leidraad duurzaamheidsclaims’ gepubliceerd. In deze leidraad licht de ACM toe welke regels er gelden voor het gebruiken van duurzaamheidsclaims.
Deze sectorbrieven bouwen voort op de Leidraad Duurzaamheidsclaims. Duurzaamheidsclaims moeten op duidelijke, concrete en ondubbelzinnige wijze gepresenteerd worden om ervoor te zorgen dat consumenten niet misleid worden over de duurzaamheid van de producten of diensten.
Documenten
Zie ook
- 10-10-2022 Toezegging Greenchoice duurzaamheidsclaims energie
- 10-10-2022 Toezegging Vattenfall duurzaamheidsclaims energie
- 27-05-2021 Vragen en antwoorden over duurzaamheidsclaims
- 03-05-2021 ACM start onderzoeken naar misleidende duurzaamheidsclaims in drie sectoren
- 28-01-2021 Leidraad Duurzaamheidsclaims
- 28-01-2021 Vuistregels duurzaamheidsclaims definitief, basis voor handhaving
- ACM ConsuWijzer: 6 tips bij het kopen van duurzame producten en diensten