Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Besluit klacht RailGood over de Netverklaring 2019 van ProRail

ProRail hoefde bij het opstellen van de Netverklaring 2019 niet in gesprek te gaan met een aantal goederenvervoerders over de door deze vervoerders voorgestelde aanpassingen, die ProRail niet in de definitieve tekst van de netverklaring wilde overnemen. Wel moet ProRail in de Netverklaring 2019 meer informatie geven over de maximale treinlengte die van toepassing is op trajecten (baanvakken) die de landsgrenzen passeren. Dit oordeel staat in het besluit dat de ACM op 12 juli 2018 heeft genomen.

De aanleiding voor het besluit was een klacht van RailGood – een belangenvertegenwoordiger van goederenvervoerders op het spoor over de manier waarop ProRail de netverklaring vaststelt.

Achtergrond

ProRail moet jaarlijks een netverklaring opstellen, waarmee zij aan haar klanten informatie geeft over de infrastructuur die zij beheert en de diensten die zij aanbiedt. Ook publiceert zij hierin de tarieven die zij hanteert en de voorwaarden die zij toepast.

De Spoorwegwet vereist dat ProRail de netverklaring na overleg met betrokken gerechtigden (zoals spoorvervoerders) opstelt.


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook