Kruimelpad

Nieuwsbericht

ACM wil strenger optreden tegen misbruik informatienummers

18-09-2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) treedt strenger op tegen misbruik van informatienummers die beginnen met 0900, 0906 of 0909 en de viercijferige nummers die beginnen met 18. Deze nummers worden soms misbruikt door voornamelijk doorschakeldiensten, zo blijkt uit signalen die de ACM binnenkrijgt. Om doeltreffend op te treden wil de ACM de regels voor deze informatienummers verduidelijken.

Mening geven kan tot en met 18 oktober

De ACM vraagt geïnteresseerden hun mening over de voorgenomen regels. Dat kan tot en met woensdag 18 oktober 2017. De ACM verwerkt de zienswijzen bij het uitwerken van de definitieve versie van de regels.

ACM gaat strenger controleren en actief optreden

De ACM zal bij de aanvraag van een 0900 en 0909-nummers en van viercijferig nummers die beginnen met 18, voortaan strenger gaan controleren of de voorgenomen dienstverlening voldoet aan alle regels. Dat kan betekenen dat aanvragers meer vragen moeten beantwoorden voordat de ACM hun aanvraag goedkeurt. De ACM gaat ook actief optreden tegen partijen die zich niet aan de regels houden. De consequentie daarvan kan zijn dat sommige partijen hun dienstverlening binnenkort moeten aanpassen of staken, ook als zij al enige tijd actief zijn.

Wat is er aan de hand?

Stel: een consument wil bellen met de klantenservice van zijn telecomaanbieder en zoekt het telefoonnummer op via zijn smartphone. Bovenaan de zoekresultaten verschijnt een advertentie van een doorschakeldienst. De consument denkt rechtstreeks te bellen met het gratis nummer van zijn telecomaanbieder, maar belt via een doorschakeldienst van 90 cent per minuut, zonder dat hij zich daarvan bewust is. De doorschakeldienst verrijkt zich zo wel heel eenvoudig. De nieuwe beleidsregel voorkomt onder andere dat een 0900- of 0909-nummer alleen wordt ingezet om het informatietarief zo lang mogelijk in rekening te brengen. Ook moet een beller voorafgaand aan een gesprek ervan op de hoogte zijn dat hij tijdens het gesprek wordt doorgeschakeld, dat degene die hij belt een doorverbindservice aanbiedt, en welk tarief geldt na doorschakeling.