Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM stelt tariefruimte universele postdienst 2024 vast

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de tariefruimte voor de Universele Postdienst (UPD) 2024 volgens de geldende wettelijke regels vastgesteld op 2,6589 euro.

De UPD is een groep postdiensten waarvan in de wet staat dat die in heel Nederland voor iedereen tegen uniforme en betaalbare tarieven beschikbaar moet zijn. De ACM bepaalt jaarlijks de zogeheten tariefruimte: de maximale gemiddelde prijs die de uitvoerder van de UPD, PostNL, mag rekenen voor deze postdiensten. PostNL bepaalt zelf de prijzen voor zijn UPD diensten, maar moet zorgen dat het gewogen gemiddelde van al deze prijzen niet hoger is dan de tariefruimte van de ACM.

In dit bericht licht de ACM toe wat de UPD is, hoe de tariefruimte werkt en wat de gevolgen voor verzenders van post zijn.

Wat is de Universele Postdienst?

De UPD is een groep postdiensten waarvan in de wet staat dat die in heel Nederland voor iedereen tegen uniforme en betaalbare tarieven beschikbaar moet zijn. PostNL is aangewezen om de UPD uit te voeren.

De UPD omvat drie categorie├źn, die elk bestaan uit veel verschillende postdiensten.

  • Brieven met een gewicht tot 2 kg
  • Postpakketten met een gewicht tot 10 kg (20 kg buitenland)
  • Aangetekende en verzekerde poststukken

Wat is de tariefruimte?

PostNL stelt voor alle UPD producten een prijs vast. Het gewogen gemiddelde van al deze prijzen mag niet hoger zijn dan de tariefruimte. De tariefruimte is dus een maximumtarief voor het gemiddelde UPD product. De postzegelprijs is niet gelijk aan de tariefruimte, maar maakt er net als andere producten onderdeel van uit. Als voorbeeld: in 2023 was de tariefruimte 2,2315 euro, de postzegelprijs 1,01 euro en de prijs voor een brievenbuspakje + 4,85 euro.

De rekenregels om de tariefruimte vast te stellen zijn ook in de wet vastgelegd. De tariefruimte is afhankelijk van het aantal poststukken en de inflatie. Omdat het aantal poststukken jaarlijks krimpt, stijgt de tariefruimte. Daarnaast zorgt de hoge inflatie van de afgelopen jaren, bijvoorbeeld 10% in 2022, voor een sterkere stijging van de tariefruimte dan gebruikelijk.

Wat zijn de gevolgen voor verzenders van post?

PostNL mag zijn prijzen vanaf 2024 aanpassen binnen de vastgestelde tariefruimte. Op dit moment is nog niet bekend hoe PostNL zijn prijzen gaat aanpassen.

 

Documenten

ACM stelt tariefruimte universele postdienst 2024 vast (PDF - 115.36 KB)