Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM na controle tevreden over afhandeling vouchers pakketreizen

De afgelopen maanden heeft de ACM intensief toezicht gehouden op de terugbetalingen van de coronavouchers voor pakketreizen. Deze vouchers zijn vorig jaar uitgegeven vanwege de massale annuleringen als gevolg van Covid-19. Een belangrijke voorwaarde was dat de vouchers gedurende minimaal een jaar na uitgifte werden gedekt door het garantiefonds tegen faillissement van de reisaanbieder. De vouchers die niet zijn ingewisseld voor een nieuwe reis, moeten worden terugbetaald aan de consument. Aan de hand van de eerder opgestelde uitgangspunten voor de coronavouchers heeft de ACM bij zowel grote als kleinere reisaanbieders de afhandeling gecontroleerd. De belangrijkste uitgangspunten daarbij waren dat de consumenten actief, tijdig en volledig werden terugbetaald en dat de reisaanbieders daarover duidelijk communiceerden. Waar de ACM tekortkomingen constateerde, heeft ze de reisaanbieder aangesproken waarna deze zijn praktijk aanpaste. De terugbetaling van de vouchers is goed op gang gekomen, zeker na de komst van het voucherfonds.

Onderzoek afhandeling vouchers

De ACM heeft in het kader van haar toezicht zelf actief contact gezocht met reisaanbieders maar heeft ook opgetreden naar aanleiding van meldingen bij haar consumentenloket ACM ConsuWijzer. Aan de hand van deze informatie constateerde de ACM een aantal tekortkomingen, waarop ze de bedrijven heeft aangesproken:

  • Een aantal reisaanbieders betaalde niet binnen een jaar terug aan de consument. Dit kwam onder andere door de vertraagde komst van het voucherfonds. De ACM heeft de bedrijven hierop aangesproken en hierbij ook gekeken naar hun financiĆ«le situatie. Met de komst van het voucherfonds hebben deze reisaanbieders zich ingezet om achterstanden in te lopen en vervolgens tijdig terug te betalen.
  • Ook waren er diverse reisaanbieders die niet de volledige reissom terugbetaalden aan de consument, maar kosten inhielden. Dit ging om kleine bedragen tot een percentage van de reissom. Na interventie van de ACM kregen consumenten deze kosten alsnog terug.
  • Sommige reisaanbieders kozen ervoor om de voucher te verlengen, waarbij de consument zelf moest vragen om terugbetaling. Na interventie van de ACM krijgen consumenten nu standaard de reissom terugbetaald, tenzij zij er bewust voor kiezen om de voucher te verlengen.
  • De ACM constateerde dat de communicatie over het terugbetalingsproces bij diverse reisaanbieders tekort schoot. Deze bedrijven hebben hun communicatie over de coronavouchers en het terugbetalingsproces verder verduidelijkt, met name op het punt van het recht op terugbetaling.
  • De ACM heeft tijdens deze controles nauw en constructief contact gehad met de betrokken brancheorganisaties en garantiefondsen.

Het vervolg

De ACM blijft aan de hand van meldingen de afhandeling van de vouchers de komende periode nauwlettend in de gaten houden. Hierbij let de ACM specifiek op tijdige, volledige en actieve terugbetaling van de vouchers aan de consument. Daarnaast ziet de ACM erop toe dat consumenten hun geld terug krijgen wanneer eerder doorgeschoven reizen in 2021 alsnog worden geannuleerd.

Informatie voor consumenten

Met de zomervakantie voor de deur en de grenzen die langzaam open gaan, neemt het aantal buitenlandse reizen weer toe. Sinds 1 januari 2021 worden er voor nieuwe pakketreizen geen vouchers meer uitgegeven wanneer deze reizen geannuleerd worden. Dit betekent dat alle aanbieders van pakketreizen consumenten binnen 14 dagen hun geld moeten terugbetalen als de aanbieder de reis annuleert. Als de consument zelf de reis annuleert, gelden er vaak specifieke annuleringsvoorwaarden. Let daar dus op bij het boeken van een reis. En let ook bij het boeken van een nieuwe pakketreis of de reisaanbieder is aangesloten bij een garantiefonds.

Zie ook