Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM legt boete op voor misleidende telefonische verkoop puzzelabonnementen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt aan het bedrijf Servicecollect een boete op voor de misleidende telefonische verkoop van puzzelabonnementen. Dit gebeurde onder andere onder de naam Eduspel. Het bedrijf belde consumenten zogenaamd als “bedankje” voor het invullen van een enquête of met een “leuke mededeling”. In werkelijkheid ging het om de verkoop van een betaald online puzzelabonnement voor 36,50 euro per maand. Ook werden consumenten niet goed geïnformeerd over de termijn en de manier waarop zij van het abonnement af konden komen. Via haar loket ACM ConsuWijzer ontving de ACM hierover veel klachten. Voor deze misleidende verkooppraktijk legt de ACM het bedrijf een boete op van 25.000 euro.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “Bedrijven die consumenten bellen om ze iets te verkopen moeten aan het begin van het gesprek duidelijk zijn over wie er belt en met welke reden. Ook moeten ze duidelijk zijn over hun aanbod, wat het kost en hoe je er vanaf kunt als je je bedenkt. Consumenten worden overvallen door verkooptelefoontjes. Ons advies aan consumenten is dan ook: zeg dat je geen interesse hebt en dat je niet meer gebeld wilt worden. Verbreek daarna de verbinding. Daarmee kun je een hoop ellende voorkomen.”

Wat was er aan de hand?

Het bedrijf verkoopt telefonisch betaalde online puzzelabonnementen en puzzelboeken. Dit gebeurt onder verschillende bedrijfsnamen, waaronder Eduspel, Kennisgame, Geheugensport, Quizatlas en Puzzelspel. In het verkoopgesprek aan de telefoon krijgen de consumenten niet alle informatie die zij nodig hebben om een goede beslissing te kunnen nemen, terwijl ze wel recht hebben op deze informatie. Zo wordt niet meteen gemeld dat het gesprek is bedoeld om een abonnement te verkopen en is de informatie over hoe zij van de overeenkomst af kunnen onduidelijk en onjuist. Hierdoor kwamen consumenten ongewild aan een abonnement vast te zitten omdat voor hen onduidelijk was hoe ze er weer vanaf konden komen. Hierover ontving de ACM via ACM ConsuWijzer in het afgelopen jaar tientallen meldingen.

Omdat de ACM de ondernemer in 2020 al had aangesproken, waarbij hij had toegezegd de regels te zullen naleven, legt de ACM nu een boete op. Bij het bepalen van de hoogte van de boete heeft de ACM rekening gehouden met het feit dat het om een eenmanszaak gaat en met de draagkracht van de onderneming.

Nieuwe regels telefonische verkoop

Omdat consumenten overvallen worden door verkooptelefoontjes gelden er strenge regels voor de inhoud van het verkoopgesprek. Met ingang van 1 juli 2021 gelden er ook nieuwe, strengere regels voor wie bedrijven wel of niet mogen bellen met een commercieel aanbod. Een consument mag alleen gebeld worden met een aanbod als hij daar zelf nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven óf als hij recent – tot 3 jaar terug – klant was bij hetzelfde bedrijf voor hetzelfde soort product. Het bedrijf moet die toestemming kunnen aantonen. Met een beroep op het ‘recht van verzet’ - vermelding dat je niet meer gebeld wilt worden - wordt deze toestemming weer ongedaan gemaakt. Ten tijde van bovenstaande overtredingen gold dit nog niet.

Het bedrijf kan nog bezwaar aantekenen tegen het besluit van de ACM.

Zie ook