Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM grijpt in bij commerciële bemiddelingswebsites voor overheidsdiensten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt het bedrijf achter websites als mijnverklaring.nl en mijnkentekenbewijs.nl te stoppen met het misleiden van consumenten. Het bedrijf is eigenaar van verschillende commerciële bemiddelingswebsites die consumenten tegen betaling doorlinken naar de overheidswebsites die de dienst leveren. Het bedrijf moet voortaan consumenten duidelijk informeren over zijn diensten en de kosten. Het bedrijf mag zijn klanten ook niet vragen om een positieve review in ruil voor terugbetaling van een deel van de kosten.

Tot slot moet het bedrijf gedupeerde consumenten juist informeren over de bedenktijd, zodat zij hier alsnog gebruik van kunnen maken. Als het bedrijf zich hier niet aan houdt, moet het dwangsommen betalen tot een maximum van 150.000 euro.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten worden misleid omdat ze denken dat zij hun aanvraag doen bij de overheidswebsite die de dienst biedt. Via online advertenties komen zij terecht bij de bemiddelingswebsite en betalen zij extra voor een dienst die rechtstreeks bij de overheid goedkoper is. Deze vorm van consumentenmisleiding moet stoppen.“

Wat is er aan de hand?

Empiru Investments Holding B.V. en dochterbedrijven Statempire B.V. en Mijn Verklaring B.V. zijn de bedrijven achter websites als mijnverklaring.nl, mijnurgentie.nl, mijnkentekenbewijs.nl, socialepremie.nl en mijnonlineloket.nl. Met de website mijnkentekenbewijs.nl is het bedrijf gestopt nadat de ACM haar onderzoek was gestart. Via online advertenties komen consumenten terecht bij het bestelformulier op de website van de commerciële bemiddelaar.

Deze websites verdienen aan het doorlinken van consumenten naar de website van de overheid die de dienst aanbiedt. Zij beweren daarbij ten onrechte dat de aanvraag via hen sneller gaat of een hogere slagingskans heeft. Nadat de consument het formulier heeft ingevuld en heeft betaald, zet de bemiddelaar de aanvraag door naar de overheidswebsite. Vervolgens moet de klant bij de overheidswebsite alsnog betalen voor de echte aanvraag. Consumenten die vervolgens van de aanvraag via de bemiddelaar willen afzien, krijgen te horen dat dit volgens de algemene voorwaarden niet kan.

Tot slot vraagt de bemiddelaar aan zijn klanten om een positieve review achter te laten. In ruil daarvoor belooft het bedrijf de helft van de kosten terug te betalen. De reviews op Google en Trustpilot zijn daarom niet eerlijk en betrouwbaar tot stand gekomen. Consumenten die deze reviews lezen kunnen daardoor worden misleid.

Wat eist de ACM?

De ACM eist dat het bedrijf stopt met het misleiden van consumenten over zijn identiteit en activiteit. Via een last van 15.000 euro per week met een maximum van 150.000 dwingt de ACM af dat het bedrijf per 21 december 2020:

  • consumenten duidelijk informeert over de diensten van het bedrijf en de kosten;
  • consumenten duidelijk informeert over zijn identiteit (naam, adres, woonplaats etc.) en contactgegevens;
  • zich houdt aan de regels die consumenten beschermen, zoals het recht op bedenktijd.
  • consumenten die zich melden hun geld terugbetaalt omdat zij niet juist zijn geïnformeerd over de bedenktijd;
  • stopt met het sturen op toon en inhoud van reviews.

De ACM gaat er vanuit dat consumenten met de juiste informatie in staat zijn de juiste keuze te maken. Mocht blijken dat juiste en volledige informatie het probleem niet oplost, dan pleit de ACM voor strengere maatregelen om dit soort misleidende bemiddelingswebsites aan banden te leggen.

Zie ook