ACM: Arriva mag met drie nieuwe treindiensten rijden
Arriva mag van de ACM op basis van Europese wetgeving drie nieuwe treindiensten aanbieden waar de vervoerder vanaf 2023 mee wil gaan rijden. Het gaat om nachttreinen die eens per week tussen Groningen en Schiphol en tussen Maastricht en Schiphol rijden en een dienst tussen Apeldoorn en Amersfoort die vijfmaal per dag rijdt.
Deze diensten vallen niet onder een door de overheid gegunde spoorconcessie. Dergelijke diensten mogen op basis van Europese wetgeving sinds 2021 als zogenoemde opentoegangsdienst worden aangeboden, mits zij geen aanzienlijke negatieve impact hebben op een bestaande concessie. De ACM concludeert na onderzoek dat daarvan geen sprake is: de maximale negatieve impact op de winstmarge van de hoofdrailnetconcessie, die wordt geëxploiteerd door de NS, is 0,03 procentpunt.
Spoorvervoerders kunnen sinds januari 2021 opentoegangsdiensten aanbieden. Die moeten ze eerst melden bij de ACM, waarna houders van bestaande spoorconcessies en de verleners van die concessies de gelegenheid krijgen de ACM te vragen om te onderzoeken of er sprake is van een aanzienlijke negatieve impact op de concessie.
Dit onderzoek is uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de verlener van de hoofdrailnetconcessie.
Documenten
Zie ook
- 16-09-2021 ACM: Arriva mag met drie nieuwe treindiensten rijden
- 09-06-2021 Melding nieuwe passagiersdienst per spoor – Arriva Personenvervoer Nederland – Groningen - Schiphol Airport
- 09-06-2021 Melding nieuwe passagiersdienst per spoor – Arriva Personenvervoer Nederland – Maastricht - Schiphol Airport