Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Bedenktijd

Consumenten hebben meestal bedenktijd als u iets op een bepaalde manier verkoopt, zoals online of per telefoon. Zij mogen tot en met 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract is bevestigd van de koop af. Dat mag zonder reden. U moet dit vóór de koop uitleggen.

Snel naar:

Recht op bedenktijd

De wettelijke bedenktijd geldt bij verkoop via internet, per telefoon of postorder (koop op afstand). Of als u producten of diensten verkoopt van minimaal 50 euro aan de deur, op straat of via speciale dagtochten (verkoop buiten de winkelruimte).

Als u op deze manier verkoopt, geldt de bedenktijd ook voor:

  • Abonnementen op producten of diensten, zoals tijdschriften of de glazenwasser.
  • Afgeprijsde artikelen en showroomartikelen.
  • Tweedehands producten.
  • Producten of diensten die u verkoopt op een online veilingsite.
  • Producten in verschillende standaardmaten, zoals kleding of gordijnen.
  • Producten gemaakt volgens voorbeelden die u als keuze aanbiedt, zoals sieraden.
  • Afgepaste hoeveelheden, zoals een bepaald aantal knoopjes in een zakje.
  • Producten die samengesteld zijn op verzoek van de consument, zoals computers of vitaminepillen.

Uitzonderingen

De bedenktijd geldt niet voor producten en diensten op de wettelijke lijst met uitzonderingen en voor diensten waar deze wet niet voor geldt. Er geldt in elk geval geen bedenktijd voor:

  • losse exemplaren van kranten of tijdschriften
  • producten onder 50 euro die u buiten de winkelruimte verkoopt (bijvoorbeeld aan de deur of op straat)
  • producten gemaakt volgens de specificaties van de consument, zoals een maatpak of kast op maat
  • producten die duidelijk persoonlijk zijn, zoals familiefoto’s of een trouwring met datum
  • producten die snel bederven of verouderen, zoals vers voedsel, verse dranken of bloemen
  • producten die bij levering mengen met iets anders: bijvoorbeeld beton of zand storten in een tuin
  • producten met een schommelende prijs waarop u geen invloed heeft, zoals goud of aandelen
  • diensten waarvoor u een datum of periode afspreekt, zoals verhuur van vakantiehuisjes, goederenvervoer, autoverhuur, catering en tickets voor evenementen of tentoonstellingen
  • spoeddiensten aan huis, bijvoorbeeld bij een lekkage of verstopping
  • kansspelen
  • pakketreizen
  • thuiszorg
  • woonruimte (koop en huur)

Zonder reden van de koop af

Tijdens de bedenktijd mogen consumenten zonder reden van de koop of het contract af. Zij krijgen hun geld terug, u het product. Diensten hoeft u niet meer uit te voeren of te leveren. Dit heet ook wel ‘herroepingsrecht’ of ‘recht van ontbinding’. Hierdoor kunnen consumenten rustig bedenken of ze iets echt willen. Net als in een winkel.

Voorkom een boete voor oneerlijke handel en presenteer bedenktijd niet als een speciale service van u (‘wij geven bedenktijd’). Bedenktijd is een wettelijk recht.

Verplichte informatie over de bedenktijd

Vóórdat consumenten uw product kopen of een contract afsluiten, moet u uitleg geven over de bedenktijd. Als basis kunt u de voorbeeldtekst uit de wet gebruiken: Modelinstructie voor ontbinding / herroeping (pdf, 75 kB).

1. Wel of geen bedenktijd

Beide situaties moet u melden aan consumenten:

  • Recht op wettelijke bedenktijd tot en met 14 dagen na leveren product of bevestigen contract.
  • Geen recht op bedenktijd, want hun product of dienst staat op de wettelijke lijst met uitzonderingen.

2. Duur van de bedenktijd

De bedenktijd begint direct na het sluiten van de overeenkomst. En duurt tot en met 14 dagen nadat het product is afgeleverd of het contract is bevestigd. U moet dit aan consumenten vertellen.

Soort aankoopEinde bedenktijdVoorbeeld
Product14 dagen na de dag van ontvangstEen trui wordt op 1 maart thuisbezorgd. De bedenktijd stopt na 15 maart.
Bestelling van meer producten/onderdelen14 dagen na de dag van ontvangst van het laatste product/onderdeelEen bed wordt geleverd in 2 pakketten: op 5 juni en op 10 juni. De bedenktijd stopt na 24 juni.
Abonnement op producten14 dagen na de dag van ontvangst van het eerste productDe eerste krant van een abonnement valt op 4 juli in de brievenbus. De bedenktijd stopt na 18 juli.
Dienst14 dagen na de dag van bevestiging van het contractOp 8 januari bevestigt uw klant uw offerte voor een verbouwing. De bedenktijd stopt na 22 januari.
Energiecontract voor levering gas, elektriciteit of warmte en leveringscontract voor water14 dagen na de dag van bevestiging van het contractOp 1 december bevestigt uw klant een nieuw energiecontract. De bedenktijd stopt na 15 december.
Digitale inhoud via internet14 dagen na de dag van bevestiging van het contractOp 2 mei bevestigt uw klant de aankoop van een e-book. De bedenktijd stopt na 16 mei.
Combinatie product + dienst14 dagen na de dag van ontvangst van het productOp 9 augustus sluit uw klant een nieuw telefoonabonnement + mobiele telefoon af. Ze ontvangt de telefoon op 11 augustus. De bedenktijd stopt na 25 augustus.

3. Verzegelde verpakking openen

U moet consumenten laten weten of de bedenktijd vervalt als zij de verpakking openmaken.

Dit is toegestaan bij producten die schoon (hygiënisch) moeten blijven, zoals een tandenborstel of scheerapparaat. En bij dragers van digitale inhoud, zoals dvd’s en cd’s. U moet dan 2 stappen volgen:

  1. Vertel consumenten vóór de koop dat het product verzegeld is. En dat de bedenktijd vervalt zodra zij de verzegeling verbreken. Dit kan de verpakking zelf zijn, of iets anders waarmee de verpakking dicht zit.
  2. Verstuur het product verzegeld.

Anders geldt de bedenktijd toch en kunnen consumenten hun geld terugvragen.

4. Digitale inhoud afspelen (streamen) of downloaden

U moet consumenten laten weten of de bedenktijd vervalt als zij hun aankoop streamen of downloaden. Dit is toegestaan bij online digitale inhoud zoals muziek, podcasts of video’s. U moet dan 4 stappen volgen:

  1. Vertel consumenten vóór de koop dat de bedenktijd vervalt zodra zij beginnen met afspelen of downloaden.
  2. Vraag of zij hiermee akkoord gaan.
  3. Voeg dit akkoord toe aan de bevestiging van de koop.
  4. Geef daarna pas de mogelijkheid tot afspelen of downloaden. De klant moet dit zelf kunnen starten, bijvoorbeeld via een knop ‘afspelen’.

Anders geldt de bedenktijd toch en kunnen consumenten hun geld terugvragen.

5. Dienst starten tijdens de bedenktijd

Als consumenten u vragen om te beginnen met leveren tijdens de bedenktijd, moet u laten weten dat zij dan betalen voor de geleverde diensten. Ook als zij gebruik maken van de bedenktijd en de koop terugdraaien. Dit geldt voor alle diensten die langer duren dan 14 dagen, bijvoorbeeld een abonnement op glazen wassen. U moet dan 4 stappen volgen:

  1. Vertel consumenten vóór de koop dat zij u vroegen om te starten tijdens de bedenktijd. En dat zij daarom moeten betalen voor diensten die u levert tijdens de bedenktijd.
  2. Vraag of zij hiermee akkoord gaan.
  3. Voeg dit akkoord toe aan de bevestiging van de koop.
  4. Begin daarna pas met leveren.

Anders loopt u het risico om niet betaald te worden voor wat u heeft geleverd.

6. Dienst helemaal uitvoeren tijdens de bedenktijd

U moet consumenten laten weten dat de bedenktijd vervalt als u al het werk doet binnen de bedenktijd. Dit is toegestaan als u een klus of opdracht uitvoert, of les geeft. U bent bijvoorbeeld hovenier en komt een tuin winterklaar maken. U moet dan 3 stappen volgen:

  1. Vertel consumenten vóór u begint, dat de bedenktijd vervalt als u het werk afmaakt binnen de bedenktijd. Vraag of zij hiermee akkoord gaan én of zij akkoord gaan met de startdatum van het werk.
  2. Begin daarna pas met werken.

Anders geldt de bedenktijd toch. U loopt dan het risico om niet betaald te worden voor uitgevoerd werk.

Voor spoedklussen geldt geen bedenktijd.

7. Ongedaan maken van de koop

U moet consumenten vertellen hoe en wanneer zij de koop ongedaan kunnen maken:

  • Vertel dat zij u moeten laten weten dat ze de koop ongedaan maken.
  • Vertel hoe ze dat doen. Bijvoorbeeld via uw formulier ontbinding, via uw website, of op hun eigen manier. Als het maar duidelijk is dat ze de koop ongedaan willen maken. Geef het adres, e-mailadres of telefoonnummer dat zij hiervoor kunnen gebruiken. Doen ze dit via uw website, dan moeten zij direct een automatische bevestiging krijgen die ze kunnen bewaren, zoals een mail.
  • Consumenten mogen dit tot aan het einde van de 14e dag vertellen of versturen. Het bericht is nog steeds op tijd als het u later bereikt, bijvoorbeeld omdat de post later komt. Valt de 14e dag in het weekend of op een feestdag, dan telt de eerstvolgende werkdag.

Voorbeeld

Op 2 maart ontvangt uw klant een bladblazer uit uw webshop. Tot en met 16 maart ’s avonds om 12 uur mag zij op uw voicemail inspreken dat ze de koop ongedaan wil maken. Is 16 maart een zaterdag, dan verschuift de bedenktijd naar maandag 18 maart. Het maakt niet uit wanneer u de voicemail afluistert.

U mag vragen waarom consumenten van de koop af willen. Maar zij hoeven dit niet te vertellen. Het mag ook niet lijken alsof antwoorden verplicht is.

8. Product teruggeven

U moet consumenten uitleggen hoe en wanneer het product bij u terugkomt:

  • Vertel of zij het product moeten terugsturen, of dat u het zelf ophaalt.
  • Na het ongedaan maken van de koop hebben zij 14 dagen om het product terug te sturen. Geef het retouradres. U vermeldt een Nederlands retouradres als uw webwinkel in Nederland is gevestigd.
  • Vertel wie het terugsturen betaalt, anders zijn deze kosten voor u. En wat dit kost als het niet door de brievenbus kan.

9. Terugbetaling

U moet consumenten vertellen wat en hoe u terugbetaalt:

  • U betaalt alles terug wat zij betaalden om het product geleverd te krijgen. Dus ook bezorgkosten.
  • Als zij een duurdere bezorgmethode kiezen, betaalt u alleen de standaard bezorgmethode terug.
  • Als zij in de bedenktijd iets doen dat onnodig is om het product te beoordelen, zijn ze aansprakelijk voor waardevermindering. Dit betekent dat u kosten mag rekenen als het product bijvoorbeeld vies of kapot terugkomt. Tip: stuur een proefverpakking mee, zoals een monsterflesje bij parfum.
  • U betaalt terug binnen 14 dagen nadat ze de koop ongedaan maken.
  • U mag wachten met terugbetalen totdat u het product terug heeft, of totdat de klant bewijst dat hij het terugstuurde. Het hangt ervan af wat het eerst gebeurt.
  • U betaalt op dezelfde manier terug als zij u betalen. Betaalden zij bijvoorbeeld met een boekenbon, dan betaalt u een boekenbon terug.
  • U mag op een andere manier terugbetalen als zij daarmee akkoord gaan. U rekent daarvoor geen extra kosten.

Uitzondering

U hoeft geen bezorgkosten terug te betalen als de consument een deel van de bestelling terugstuurt. U krijgt bijvoorbeeld 1 van de 2 broeken terug.

Verlengde bedenktijd

De bedenktijd wordt met 1 jaar verlengd als u geen of te weinig informatie geeft. Geeft u binnen dat jaar alsnog alle verplichte informatie? Dan stopt de verlenging. Vanaf dat moment start de ‘normale’ termijn van 14 dagen.

Bronnen