Kruimelpad

Garantie op digitale inhoud en digitale diensten

Let op: onderstaande regels staan per 1 januari 2022 in de wet. De regels van voor 1 januari 2022 worden voor een groot deel al op dezelfde manier uitgelegd.

Biedt u digitale inhoud aan, zoals e-books, games of films? Of biedt u digitale diensten aan? Denk aan streamingdiensten voor muziek of film, cloudopslag, social media diensten of online bewerkingsprogramma’s. Dan moet u de consument ‘wettelijke garantie’ geven als het niet goed werkt. Er gelden aanvullende regels over hoe digitale inhoud of een digitale dienst moet werken.

Deze regels gelden ook als u digitale inhoud en digitale diensten niet tegen betaling aanbiedt, maar wel als tegenprestatie persoonsgegevens verzamelt. En u die voor meer gebruikt dan om de dienst te kunnen leveren of om te voldoen aan wettelijke vereisten.

Leveren wat de consument verwacht

Bij alles wat u verkoopt, moet u ervoor zorgen dat de consument krijgt wat hij ervan verwacht. Dit moet ook als u digitale inhoud of digitale diensten levert. Anders moet u het probleem gratis oplossen. Omdat dit volgens de wet uw verantwoordelijkheid is, noemen we dit ook wel ‘wettelijke garantie’.

Voor digitale inhoud en digitale diensten geeft de wet soms aanvullende regels over wat de consument mag verwachten:

Werkt het niet zoals het zou moeten?

Tussentijdse wijzigingen

Let op. Naast bovenstaande regels gelden er ook regels voor het aanbieden van producten, diensten, abonnementen en leveringscontracten.

Fieldset and label

Heeft deze informatie u geholpen?
 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.