Kruimelpad

Verkopen aan consumenten

Bestellingen, aankopen en contracten bevestigen

Verkoopt u producten of diensten niet in een winkel, vaste beursstand of marktkraam? Maar bijvoorbeeld aan de deur, op straat of tijdens speciale dagtochten? Of via internet, per telefoon of postorder? Houd u dan aan de volgende wettelijke regels als consumenten iets kopen of bestellen.

Bevestig de bestelling en geef informatie over de koop

Bevestig de ontvangst van de bestelling zo snel mogelijk. De consument moeten deze bevestiging kunnen bewaren. De consument moet ook alle belangrijke informatie over de koop kunnen bewaren.

Het gaat hierbij om alles wat u ook al vóór de koop moet laten weten over:

Geldt volgens de wet de bedenktijd? Zorg dan ook voor het volgende:

Wil de consument gas, water, elektriciteit of warmte in de bedenktijd geleverd krijgen? Dan geldt:

  • leg uit dat de consument daar bij u om moet vragen
  • bevestig dat de consument instemt met levering in de bedenktijd
  • leg uit wat de consument moet betalen als hij van de dienst af wil nadat er al geleverd is

Stuur deze informatie bijvoorbeeld in een brief, een e-mail of pdf

Zorg dat de consument die brief, e-mail of pdf krijgt uiterlijk op het moment dat u levert. Heeft u de consument al vóór de koop deze informatie gegeven op zo’n manier dat hij die kan bewaren? Dan hoeft u dat na de koop niet meer te doen.

Wat mag in ieder geval niet?

Het is niet voldoende als u deze informatie alleen op uw website zet. Zet de informatie ook niet alleen in algemene voorwaarden die u met de bestelling meestuurt.

 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.