Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Wanneer kan ik mijn abonnement voor telefonie, internet of televisie opzeggen?

Informatie vooraf

Meestal zegt u een abonnement op wanneer u een keuze hebt gemaakt voor een ander abonnement. Vraagt of krijgt u een nieuw aanbod voor telefonie, internet of televisie? Dan moet u eerst informatie krijgen over de belangrijkste eigenschappen van de dienst. Bijvoorbeeld:

  • de kwaliteit van het netwerk
  • de snelheid van het internet of de inhoud van het zenderpakket
  • de looptijd van het contract
  • de vaste kosten en kosten voor uw verbruik
  • de kosten van het opzeggen

Zo kunt u verschillende aanbiedingen van providers vergelijken. En de dienst kiezen die bij uw situatie past.

Sluit u een contract af? Dan krijgt u een duidelijke samenvatting van deze informatie.

Let op: deze informatie geldt als u minstens aan 2 van deze 3 voorwaarden voldoet:

  1. U heeft gemiddeld minder dan 50 medewerkers
  2. Uw activa zijn maximaal 6.000.000 euro
  3. Uw netto-omzet is maximaal 12.000.000 euro

Of u bent een organisatie zonder winstoogmerk.

Contract en looptijd

Hoe lang u aan uw zakelijk telecomabonnement vast zit, hangt van uw contract af. Vaak is dat 1 of 2 jaar. Tijdens de looptijd van het abonnement kunt u niet zomaar van het abonnement af. Maar sommige abonnementen kunt u altijd opzeggen. Lees daarom uw contract goed door. Dan weet u wat voor u geldt.

U kunt ook kiezen voor een abonnement dat langer duurt. Dan moet u daar wel duidelijk zelf mee akkoord zijn. En een aanbieder moet een goede reden hebben om u zo lang vast te willen houden. Een korting kan bijvoorbeeld een goede reden zijn.

Wilt u uw abonnement stoppen? En zit u er nog aan vast? U kunt altijd weg. Vaak moet u hier wel voor betalen. Bijvoorbeeld: de kosten voor de tijd die het abonnement nog zou duren. Of als u een telefoon wilt houden die bij het abonnement hoorde. In uw contract staat waar u voor betaalt en hoeveel.

Eén maand opzegtermijn

Is de vaste looptijd van uw abonnement voorbij? Dan kunt u het abonnement kosteloos opzeggen wanneer u wilt. U hebt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Die maand gaat meteen lopen op de dag dat u uw abonnement opzegt.

Tenminste een maand voordat uw contract afloopt, stuurt uw aanbieder u een bericht hierover. U krijgt dan ook een aanbod met de voordeligste tarieven die dan gelden. U hoeft niet op dit aanbod in te gaan. U kunt ook kiezen voor een andere aanbieder.

Gaat u wel in op het aanbod? Dan gaat er meestal een nieuwe looptijd in van 1 of 2 jaar. Dit heet een verlenging. Lees uw nieuwe contract goed door. Dan weet u waar u aan toe bent.

Zegt u uw abonnement niet op? Dan blijft uw abonnement doorlopen totdat u het opzegt.

Ik heb mijn abonnement verlengd of gewijzigd

Heeft u tussentijds uw abonnement veranderd bij uw aanbieder? Heeft u bijvoorbeeld akkoord gegeven voor sneller internet? Of heeft u zelf uw oude abonnement verlengd? Dan sluit u een nieuw abonnement af. De vaste periode van bijvoorbeeld 1 of 2 jaar begint opnieuw. In deze periode kunt u niet zomaar van het abonnement af. Is de periode van 1 of 2 jaar voorbij? Dan heeft u weer een maand opzegtermijn.

Heeft u een klacht over de opzegging?

Bespreek uw klacht eerst met uw aanbieder. Probeer samen een oplossing te vinden. Komt u er samen niet uit? Schakel dan juridische hulp in. Bijvoorbeeld van een advocaat, bedrijfsjurist of rechtsbijstandsverzekering. Bent u lid van een brancheorganisatie? U kunt daar soms ook terecht voor juridisch advies.

Daarnaast is het belangrijk dat u uw klacht bij ons meldt. Wij gebruiken uw informatie om te zien of er problemen zijn in de telecommarkt.