Kruimelpad

Kan ik mijn eigen modem, router of decoder kiezen?

Ja, u kunt uw eigen apparaat kiezen. U hebt routervrijheid. En meestal kunt u uw eigen modem en decoder kiezen. Maar niet altijd. Bijvoorbeeld als uw apparaat onveilig is. Dan mag uw aanbieder uw apparaat weigeren.

Let op: deze regels gelden na 28 januari 2022.

U mag uw eigen modem, router of decoder kiezen

De aanbieder mag u niet verplichten om een bepaald merk of model van modem, router of decoder te gebruiken. Maar hij mag u wel een merk en model aanraden. Wilt u uw eigen apparaat kiezen? Dan moet de aanbieder die aansluiten op het netwerk. Zolang die voldoet aan dezelfde eisen als het apparaat van de aanbieder. Bent u niet handig met computernetwerken? Dan is het verstandig om het aanbevolen apparaat te gebruiken.

Wanneer mag de aanbieder mijn modem, router of decoder weigeren?

De aanbieder mag uw eigen apparaat weigeren als het niet veilig is. U mag geen schade in het netwerk veroorzaken. De apparaten van de aanbieder en uw eigen apparaat moeten aan dezelfde veiligheidseisen voldoen. Bovendien moet u uw apparaat blijven updaten. Dat is belangrijk voor de veiligheid van het netwerk en uw persoonlijke gegevens.

Ook decoders voor IP-televisie mag de aanbieder weigeren. Deze decoders gebruiken veel verschillende technieken. Ze worden niet gemaakt voor verkoop aan gewone consumenten. De aanbieder moet een losse decoder aanleveren bij de IP-televisie zodat u gebruik van de TV-dienst kunt maken. U mag wel uw eigen decoder of tv-kastje voor kabel, satelliet of Digitenne kiezen.

Hebt u een glasvezelaansluiting? Er zijn 2 soorten glasvezelnetwerken: Point-to-Point (PTP) en Passief Optische Netwerken (PON). Ga bij uw aanbieder na welk soort netwerk hij bij u heeft aangelegd. Dit is belangrijk omdat de modems voor PTP niet geschikt zijn voor PON. Daarom mag de aanbieder PTP modems bij een PON weigeren. Sluit u een PTP-apparaat aan op PON-glasvezel? En veroorzaakt uw modem schade? Dan moet u misschien voor die schade betalen. Neem contact op met uw aanbieder als u twijfelt.

Eigen apparaat aansluiten? Kijk op de website van de aanbieder

Om een apparaat aan te sluiten hebt u de instellingen nodig. De aanbieder moet deze publiceren op de website. Kunt u de instellingen niet vinden? Neem dan contact op met uw aanbieder. Sommige instellingen zijn persoonlijk voor u als klant. Deze moet u ook opvragen bij de aanbieder.

Soms heeft uw aanbieder gegevens van u nodig om het apparaat goed te laten werken. Hebt u deze gegevens doorgegeven? Dan moet de aanbieder binnen 1 werkdag deze gegevens verwerken. Zodat u het apparaat kunt aansluiten.

Testen met een tijdelijke modem

Heel soms moet de aanbieder de aansluiting testen. Bijvoorbeeld als u een klacht hebt over de diensten. De aanbieder kijkt eerst of zijn netwerk goed is. Ligt het probleem niet aan het netwerk? Dan moet hij uw aansluiting testen met een apparaat waarvan hij zeker weet dat het werkt. Voor deze test leent u tijdelijk dit apparaat van de aanbieder. U betaalt hiervoor maximaal de kosten die de aanbieder heeft gemaakt voor het leveren van het apparaat.

Mag de aanbieder mijn verbinding afsluiten?

Uw aanbieder mag uw verbinding niet zomaar afsluiten. Uw aanbieder mag u alleen afsluiten als:

  • uw apparaat een gevaar is voor de veiligheid van het netwerk. Daardoor kan uw apparaat schade aan het netwerk of andere gebruikers veroorzaken of
  • uw apparaat niet voldoet aan de eisen van het aansluitpunt.

Heeft de aanbieder u afgesloten? Dan neemt hij contact met u op.

Let op: er zijn andere situaties wanneer de aanbieder u mag afsluiten. Bijvoorbeeld als u de rekeningen niet betaalt. In de algemene voorwaarden leest u in welke gevallen uw aanbieder u zal afsluiten.

Mijn aanbieder laat mij mijn eigen apparaat niet kiezen. Wat nu?

Wilt u uw eigen apparaat aansluiten? En werkt de aanbieder niet mee? Terwijl uw apparaat voldoet aan de regels? Schrijf dan een brief of e-mail naar de telecomaanbieder waarin u uw klacht uitlegt.

Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Komt u er samen niet uit?

Schakel dan juridische hulp in. Bijvoorbeeld van een advocaat, bedrijfsjurist of rechtsbijstandsverzekering. Bent u lid van een brancheorganisatie? U kunt daar soms ook terecht voor juridisch advies. Daarnaast is het belangrijk dat u uw klacht bij ons meldt. Wij gebruiken uw informatie om te zien of er problemen zijn in de telecommarkt.

Uw klacht melden bij de ACM