Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Vrije modemkeuze

U mag uw eigen modem, router of decoder kiezen, maar alleen als uw apparaat veilig is. Uw telecomaanbieder moet u vertellen wat de instellingen zijn. Zo kunt u zelf het apparaat aansluiten op het netwerk.

Snel naar:

Voorwaarden vrije keuze

U hebt vrije keuze als uw apparaat:

  • voldoet aan de veiligheidseisen van uw aanbieder
  • geen schade veroorzaakt aan het netwerk
  • regelmatig wordt geüpdatet

Uw aanbieder mag uw apparaat weigeren of uw verbinding afsluiten als uw apparaat onveilig is. Zo voorkomt hij schade aan het netwerk of bij andere gebruikers. Na afsluiten neemt de aanbieder contact met u op.

Instellingen voor de aansluiting

Om uw apparaat aan te sluiten heeft u de instellingen nodig. De aanbieder moet de instellingen op zijn website zetten. U kunt ze ook opvragen bij uw aanbieder. Sommige instellingen zijn persoonlijk voor u als klant. Bijvoorbeeld gebruikersnamen, wachtwoorden en sleutels. Soms heeft uw aanbieder gegevens van u nodig om het apparaat goed te laten werken. Uw aanbieder moet deze gegevens snel verwerken. Binnen 1 werkdag moet u het apparaat kunnen aansluiten.

Testen met een tijdelijk modem

Heel soms moet de aanbieder de aansluiting testen. Bijvoorbeeld als u een klacht heeft over de diensten. De aanbieder kijkt eerst of zijn netwerk goed is. Ligt het probleem niet aan het netwerk? Dan moet hij uw aansluiting testen met een apparaat waarvan hij zeker weet dat het werkt. U leent dit apparaat tijdelijk van de aanbieder. U betaalt hiervoor maximaal de kosten die de aanbieder maakt voor het leveren van het apparaat.

Aanbieder biedt geen vrije keuze

Voldoet uw apparaat aan de regels, maar werkt de aanbieder niet mee? Schrijf dan een brief of e-mail naar de aanbieder waarin u uw klacht uitlegt. Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Als u er samen niet uitkomt, dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Bronnen