Bedrijven met een economische machtspositie

Misbruik van machtspositie: onredelijk hoge prijzen

Hoe werkt machtsmisbruik door toepassing van onredelijk hoge prijzen?

Een bedrijf is de dominante aanbieder van een bepaald product. Klanten kunnen lastig uitwijken naar een concurrent. Het bedrijf verhoogt de prijzen aanzienlijk, niet omdat de productie duurder is geworden, maar om bij dezelfde afzet meer winst te kunnen maken. Op zichzelf is dit op de vrije markt niet uitzonderlijk. Maar in bijzondere gevallen kan het hier gaan om misbruik van een economische machtspositie.

Wanneer kan er sprake zijn van onredelijk hoge prijzen?

Alleen hoge prijzen zijn geen bewijs voor misbruik van een economische machtspositie. 3 punten tellen mee:

  1. De prijzen blijven veel te hoog.
  2. Er zijn omstandigheden waardoor concurrenten niet of moeilijk op de markt kunnen komen.
  3. De klanten hebben er nadeel van.

Volgens de Europese rechter kunnen prijzen veel te hoog zijn als ze niet redelijk zijn in verhouding tot de economische waarde van het product. Deze economische waarde hangt af van de productiekosten en de prijzen voor vergelijkbare producten.

Hoe kijkt de ACM aan tegen hoge prijzen?

De ACM treedt niet snel op tegen hoge prijzen. Want hoge prijzen kunnen er ook toe leiden dat er nieuwe aanbieders op de markt komen. Denk aan de komst van de smartphone. Die was bij de introductie duur, doordat er maar weinig aanbieders waren. Juist daardoor kwamen er nieuwe aanbieders. Die zorgden voor meer concurrentie, waardoor de prijzen omlaaggingen.

Fieldset and label

Heeft deze informatie u geholpen?
 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.