Bedrijven met een economische machtspositie

Misbruik van economische machtspositie: exclusieve afname

Hoe werkt machtsmisbruik door afdwinging van exclusieve afname?

Een bedrijf dwingt afnemers om alleen zijn eigen producten te kopen. Het probeert producten van concurrenten tegen te houden. Het bedrijf dreigt bijvoorbeeld om niet meer te leveren. Of het geeft extra korting voor exclusieve afname. Het kan hier gaan om misbruik van een economische machtspositie.

Praktijkvoorbeeld: Van den Bergh Foods

Van den Bergh Foods (VdBF) was de belangrijkste producent van ijsjes in Ierland, met een marktaandeel van 75%. VdBF gaf verkopers van zijn ijs gratis of bijna gratis een diepvrieskist. In die diepvrieskist mochten ze alleen ijs van VdBF bewaren.

De Europese Commissie vond dat VdBF misbruik maakte zijn economische machtspositie. De voorwaarde van VdBF kwam op hetzelfde neer als een afspraak met de verkopers dat zij alleen ijs van VdBF mochten verkopen. Ze moesten namelijk voor ijsjes van concurrenten van VdBF een andere diepvrieskist nemen. Daarvoor zouden ze de diepvrieskist van VdBF waarschijnlijk niet vervangen, want VdBF had nu eenmaal een groot marktaandeel. Een diepvrieskist erbij zetten was vaak onrendabel of onmogelijk. VdBF maakte het concurrenten dus moeilijk om verkopers voor hun ijs te vinden.

Volgens de Europese Commissie mocht VdBF verkopers niet verbieden ook ijs van concurrenten in de diepvrieskist te bewaren. De markt loste het probleem dat in deze zaak speelde, voor een deel zelf op. Andere ijsfabrikanten introduceerden minivrieskistjes als reactie op het gedrag van de marktleider.

Uitspraak van het Gerecht van de Europese Unie van 23 oktober 2003, Van den Bergh Foods / Commissie, T-65/98 .

 

 
 

Let op: u kunt hier commentaar geven op deze pagina. Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.