Verkopen aan consumenten

Bedenktijd

Verkoopt u producten of diensten niet in een winkel, vaste beursstand of marktkraam? Maar bijvoorbeeld aan de deur, op straat of tijdens speciale dagtochten? Of via internet, per telefoon of postorder? Dan bent u wettelijk verplicht:

  • consumenten 14 dagen bedenktijd te geven, en
  • vóór de koop of de afsluiting van het contract uit te leggen wat dat betekent.

Wat moet u consumenten laten weten over de bedenktijd?

Leg consumenten het volgende uit, vóórdat ze overgaan tot koop of afsluiting:

Levert u digitale inhoud? Leg dan ook uit:

Levert u diensten? Leg dan ook uit:

Hoe informeert u consumenten over de bedenktijd?

U bent verplicht om consumenten die iets bestellen, alle informatie over de bedenktijd te geven of toe te sturen. Daar moet het verplichte formulier ontbinding bij zitten, dat ze kunnen gebruiken om de koop ongedaan te maken.

Langere bedenktijd als u consumenten niet goed informeert

Heeft u consumenten niet geïnformeerd over de bedenktijd? Of heeft u het verplichte formulier ontbinding niet gegeven, waarmee ze de koop ongedaan kunnen maken? Dan wordt de bedenktijd met maximaal één jaar verlengd. Voldoet u in dat jaar alsnog aan uw informatieplicht? Dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog 14 dagen.

Hoe doet u het goed?

Gebruik de voorbeeldtekst om consumenten te informeren over de bedenktijd.

Wat mag in ieder geval niet?

Wek niet de indruk dat de wettelijke bedenktijd een speciale service van u is. Bijvoorbeeld door de bedenktijd te noemen als reden waarom consumenten juist bij u moeten kopen (‘wij geven bedenktijd’). Wek ook niet de indruk dat consumenten een product binnen 14 dagen na ontvangst moeten terugsturen als ze van de koop af willen.

Als de bedenktijd niet geldt

Gaat het om een aankoop waarvoor de wettelijke bedenktijd niet geldt? Zorg dat consumenten dit van tevoren weten. De bedenktijd geldt bijvoorbeeld niet voor producten die u op straat, aan huis of tijdens dagtochten verkoopt voor onder de 50 euro.