Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Vergoeding warmtestoring

Voor een gemiddeld huishouden is de vergoeding € 35 voor warmtestoringen van 8 tot 12 uur. Plus € 20 voor elke 4 uur extra storing. Warmteleveranciers maken dit bedrag binnen 6 maanden over. Eén keer per 12 maanden mogen warmteleveranciers een grote storing hebben, zonder daarvoor te betalen. Zij moeten het probleem dan binnen 24 uur oplossen.

Snel naar:

Warmtestoring

Soort aansluiting Vergoeding voor 8 tot 12 uur storing Vergoeding voor meer dan 12 uur storing
maximaal 100 kW € 35 € 35 + € 20 voor elke 4 uur extra
100 kW of hoger Een vergoeding is niet verplicht. Kijk in uw contract of hier afspraken over zijn. Een vergoeding is niet verplicht. Kijk in uw contract of hier afspraken over zijn.

Warmteleveranciers moeten op hun website zetten wanneer er een grote storing was. En hoelang de storing duurde. Als gebruiker moet u mogelijk inloggen om dit te kunnen zien.

Ook verbruikers die tijdens de storing genoeg warmte krijgen via hun warmtepomp, hebben recht op de vergoeding.

Uitzondering

U ontvangt geen vergoeding voor:

  • de 1e storing van de afgelopen 12 maanden die korter duurt dan 24 uur
  • storingen in uw eigen installatie, zoals de warmtemeter, radiatoren, of een eigen afleverset
  • storingen door extreme situaties waar de warmteleverancier niets aan kan doen, zoals een natuurramp
  • storingen in het leveren van koude

Onderhoud aan warmtenet

U krijgt deze vergoeding niet als uw warmteleverancier de levering onderbreekt voor gepland onderhoud. U moet dit wel op tijd horen, zodat u maatregelen kunt nemen: minimaal 3 dagen van tevoren.

Vertelt de warmteleverancier dit te laat, dan heeft u recht op de vergoeding warmtestoring.

Problemen met uitbetalen

Als verbruiker hoeft u niet om de vergoeding te vragen. De warmteleverancier moet dit binnen 6 maanden overmaken naar uw bankrekening.

Bekijk onze voorbeeldbrief voor consumenten over de compensatievergoeding.

Zakelijk contract

Bent u zakelijk verbruiker, probeer er dan eerst samen uit te komen. Daarna kunt u bezwaar maken via een brief of e-mail aan uw warmteleverancier:

  • Leg het probleem uit.
  • Vertel wat u van de ander verwacht.
  • Vraag een reactie binnen redelijke termijn, bijvoorbeeld 4 weken.

Ga voor advies naar een jurist. Of dien een klacht in bij de geschillencommissie waarbij uw warmteleverancier is aangesloten. Vaak is dit de Geschillencommissie Energie voor consumenten of de Geschillencommissie Energie Zakelijk.

Houdt een warmteleverancier zich niet aan de regels, dan ontvangen wij graag een tip of melding.

Bronnen