Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Uitgangspunten voor reclame en marketing gericht op kinderen online

De Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) werken samen binnen het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT). Ze houden ieder binnen hun toezichtgebied toezicht op regels en normen die verband houden met reclame en marketing gericht op kinderen. Het gaat dan onder meer om de regels over oneerlijke handelspraktijken, de AVG en de Mediawet. Deze regels houden verband met elkaar en liggen soms in elkaars verlengde. Daarom hebben de vier toezichthouders besloten om gezamenlijk uitgangspunten te formuleren voor reclame en marketing gericht op kinderen. De uitgangspunten zijn bedoeld voor organisaties en bedrijven die online diensten aanbieden die gebruikt worden door kinderen. Doel is deze organisaties te helpen aan deze normen in samenhang te voldoen.

In juni 2022 heeft het netwerk van Europese consumententoezichthouders vijf (niet uitputtende) uitgangspunten onderschreven, die zijn opgesteld in samenwerking met vertegenwoordigers van Europese datatoezichthouders. Het voorliggende document van het SDT kan worden gezien als een verdere uitwerking in Nederland van dit Europese initiatief. De uitgangspunten bestaan naast guidance die de toezichthouders afzonderlijk hebben uitgebracht, bijvoorbeeld over bescherming van de online consument (ACM), de richtsnoeren inzake geautomatiseerde individuele besluitvorming en profilering en Guidelines 03/2022 on deceptive design patterns in social media platform interfaces: how to recognise and avoid them (AP/EDPB) of over transparantie over het commerciële oogmerk van media-uitingen (CvdM).

Met de publicatie van deze uitgangspunten brengen de vier toezichthouders de belangrijkste wettelijke normen samen met betrekking tot misleiding, ongepaste beïnvloeding en profilering van kinderen in het kader van marketing en reclame. Daarbij roepen ze organisaties die marketing- en reclametechnieken ontwerpen en gebruiken op om de naleving van deze regels in te bedden in hun ontwerpprocessen.

 

Documenten

Zie ook