Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

T-Mobile mag Simpel overnemen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) keurt de overname van Simpel door T-Mobile goed. T-Mobile biedt via haar vaste en mobiele netwerk verschillende diensten aan zoals telefonie, internet en televisie aan consumenten. Simpel verkoopt mobiele telecommunicatiediensten, zoals sim-only-abonnementen voor mobiele telefoons. Simpel gebruikt, net als enkele andere aanbieders, daarvoor het netwerk van T-Mobile.

Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat er door deze overname geen concurrentieprobleem ontstaat. De overname heeft geen noemenswaardig impact op de concurrentie op de markt voor mobiele telecommunicatiediensten. Uit het onderzoek blijkt dat T-Mobile ook na de overname voldoende concurrentie ondervindt van KPN, VodafoneZiggo en diverse telecomaanbieders zonder eigen netwerk. Consumenten kunnen daarbij eenvoudig overstappen naar een andere aanbieder.

De ACM heeft ook onderzocht of telecomaanbieders met een eigen mobiele netwerk na de overname een prikkel behouden om aanbieders zonder een eigen netwerk toegang te bieden. Telecomaanbieders zonder eigen netwerk zijn afhankelijk van de aanbieder van het netwerk waarop zij actief zijn. Bovendien concurreren zij met de aanbieder van het netwerk om de klanten. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat telecomaanbieders met een eigen netwerk ook na de overname voldoende prikkels houden om toegang te verlenen tot hun netwerk. Deze overname van een aanbieder zonder eigen mobiele netwerk door een aanbieder met een eigen netwerk verandert daar weinig aan.

Fusiecontrole ACM

Het is bij elke fusie of overname de vraag of er na de transactie nog voldoende concurrentie overblijft. Concurrentie zorgt ervoor dat er een product voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovatie wordt gestimuleerd. Daarom beoordeelt de ACM vooraf of bedrijven mogen samengaan. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.

Meer in deze zaak