Kruimelpad

Nieuwsbericht

Sligro mag groothandelsactiviteiten Heineken overnemen

12-09-2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) keurt de overname door Sligro van een deel van de groothandelsactiviteiten van Heineken goed. Volgens de ACM leidt de overname niet tot mededingingsproblemen. Er blijven voor afnemers voldoende alternatieven over. Dit heeft de ACM vastgesteld na onderzoek van de markt, de spelers op de markt en gesprekken met concurrenten.

Overname

Sligro wil een deel van de groothandelsactiviteiten van Heineken overnemen. Het betreft de klantrelaties, leveringscontracten, logistieke contracten en bepaalde activa op het gebied van food- (dranken en etenswaren) en hieraan gerelateerde non-foodproducten (waaronder servetten en wegwerpbestek) voor onder meer horeca en catering.

Sligro neemt de groothandelsactiviteiten voor bier en cider niet over. Deze producten blijft Heineken zelf verkopen. Als onderdeel van een breder samenwerkingsverband gaat Sligro op het gebied van bier en cider wel logistieke diensten voor Heineken verzorgen. De ACM heeft deze samenwerking ook beoordeeld in het kader van deze overname.

Voldoende concurrentie

ACM heeft onderzocht of er risico’s zijn voor de concurrentie. Daarbij is vooral gekeken of er voldoende alternatieven overblijven na deze overname. Dat is het geval. Er zijn nog meer groothandels voor food en hieraan gerelateerde non-foodproducten zoals Lekkerland, Hanos, Bidfood en Makro. Daarnaast kwam uit het marktonderzoek van de ACM naar voren dat deze bedrijven in toenemende mate concurrentiedruk ervaren van directe leveringen door fabrikanten en inkoop bij supermarkten.