Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Spoormonitor NMa: gebrekkige one-stop-shop belemmert Europese spoormarkt

Spoorwegondernemingen zijn nog steeds niet tevreden over de one-stop-shop, het systeem waarbij goederenvervoerders met één aanvraag over verschillende internationale treinpaden kunnen rijden. Het aanvraagproces bij spoorbeheerders kost te veel tijd, wat de totstandkoming van één interne Europese markt voor spoorvervoer belemmert.Dit concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in de Vijfde Spoormonitor die zij vandaag publiceert. De NMa wil de gezamenlijke Europese toezichthouders stimuleren een gelijk speelveld te bevorderen.

Europese toezichthouders moeten samen de markt stimuleren
Ongeveer een derde van de goederenvervoerders maakt geen gebruik van de one-stop-shop. Deze groep geeft er de voorkeur aan om alles zelf per land te regelen. Van de goederenvervoerders die wel gebruik maken van de 0ne-stop-shop geeft de helft aan dat zij ontevreden zijn over de snelheid waarmee hun aanvraag wordt verwerkt; de aanvraag duurt ongeveer een week. De NMa probeert de one-stop-shop op Europees niveau te stimuleren.

Aanbevelingen aan netbeheerders ProRail en Keyrail
De NMa is verheugd over het feit dat de Nederlandse markt voor spoorcapaciteit zich positief ontwikkelt. Wel beveelt de NMa de netbeheerders aan een betere planning te hanteren wanneer zij delen van het spoor buiten dienst stellen voor onderhoud. Ook pleit de NMa voor efficiëntere tarieven voor spoorwegondernemingen waarbij de beheerders bijvoorbeeld differentiëren naar de kwaliteit van de baanvakken. Verder moet de gebruiksvergoeding transparanter; vervoerders blijven nu te vaak in onzekerheid over mogelijke toekomstige verhogingen van de gebruiksvergoeding.

Op weg naar het streefbeeld
In de Spoormonitor is de werkelijke situatie in 2009 afgezet tegen een streefbeeld. Volgens het streefbeeld hebben alle spoorwegondernemingen efficiënte toegang tot het spoor en de bijkomende diensten en voorzieningen. Verder gelden in het streefbeeld efficiënte tarieven en is belangrijke informatie in gelijke mate en op gelijk tijdstip beschikbaar. Dit beeld is een streven waarbij de NMa zich bewust is van de praktische en juridische beperkingen. Uit de Spoormonitor blijkt dat het streefbeeld voor het onderdeel capaciteitsverdeling in zicht komt.

Achtergrond van de monitor
De uitkomsten van de Spoormonitor staan aan de basis van het toezicht van de NMa op de spoormarkt. De NMa baseert de Spoormonitor op interviews met marktpartijen en gegevens van spoorwegondernemingen en de beheerders ProRail en Keyrail. De bevindingen over 2009 zijn in perspectief geplaatst door vergelijkingen te maken met de situatie in voorgaande jaren.

Zie ook:
Vijfde Spoormonitor NMa

Zie ook