Nieuwsbericht
 

Versoepeling voorwaarden hotelboekingssites leidt tot gevarieerder aanbod

06-04-2017

Er is meer concurrentie en meer keuze voor consumenten op online hotel boekingssites. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met 9 andere mededingingsautoriteiten in Europa en de Europese Commissie. Booking.com en Expedia hadden in 2014 hun voorwaarden voor de aangesloten hotels versoepeld onder druk van enkele autoriteiten. Gezamenlijk hebben zij de effecten van deze maatregel onderzocht, de ACM die in Nederland. 

Uit het Europese onderzoek blijkt ook dat bijna 50% van de onderzochte hotels (in Nederland 40%) niet wist dat de voorwaarden van de hotelboekingssites versoepeld waren. Zij hebben dus de ruimte die zij hebben gekregen (nog) niet goed kunnen benutten. Michiel Denkers, directeur Mededinging van de ACM: “Door de versoepelde voorwaarden van de boekingssites kunnen hotels meer variëren in hun prijsbeleid. Hierdoor ontstaat er meer concurrentie tussen de verschillende platforms. Consumenten hebben ruimere keuze. Wij roepen de hotels op deze ruimte te benutten.”

Wat was het probleem?

Booking.com en Expedia eisten eerder van de hotels dat de prijs voor een overnachting op het platform altijd de laagste was. Dat betekende dat het hotel geen lagere prijs mocht hanteren op zijn eigen website en op alle andere boekingssites. Mededingingsautoriteiten in Europa vreesden dat met deze laagste prijsgarantie de concurrentie tussen de verschillende boekingssites zou verminderen. Nieuwe boekingssites of platforms zouden hierdoor geen ruimte hebben om klanten te trekken. Dit zou de positie van de huidige platforms versterken waardoor zij hogere commissie zouden kunnen vragen. Dit betekent minder keuze en hogere prijzen voor consumenten.

Hoe is dit opgelost?

Onder druk van enkele Europese mededingingsautoriteiten hebben Booking.com en Expedia in 2014 hun voorwaarden versoepeld. Het hotel mag geen lagere prijs vragen voor zijn hotelkamer op zijn eigen website. Dit is om te voorkomen dat een hotel gratis meelift op de inspanningen van het platform. Maar het mag wel op een andere boekingssite met een lagere prijs adverteren. Zo ontstaat er concurrentie tussen de verschillende boekingssites. De hotels kunnen hiermee een scherper prijsbeleid voeren. Daar profiteren consumenten van.

Betrokkenheid ACM

De ACM was voorstander van de gecoördineerde Europese aanpak van de boekingssites om de concurrentie tussen de verschillende sites te vergroten. Uit het onderzoek naar de effecten van de maatregel blijkt nu dat deze aanpak inderdaad heeft geleid tot meer concurrentie en dus meer keuze voor consumenten.

De ACM heeft de Online consument hoog op de agenda staan. De ACM kijkt daarbij ook naar online platforms, zoals hotelboekingssites maar ook sites voor maaltijdbezorging zoals Thuisbezorgd. De ACM kijkt naar het gemak dat deze platforms bieden, de positie die zij innemen en de voorwaarden die zij stellen aan de aangesloten partijen. In deze dynamische markten moeten alle partijen kansen krijgen, waardoor er voldoende keuzemogelijkheden zijn voor consumenten en bedrijven.

 

Zie ook

ACM positief over Europese oplossing hotelboekingssite Booking.com

Documenttype

Nieuwsbericht

Woordvoerder

Saskia Bierling

 
 
 

Pagina-opties

 
Kansen & keuzes voor bedrijven en consumenten