Nieuwsbericht
 

Aanbiedingen moeten echte aanbiedingen zijn

08-12-2016

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in aanloop naar de feestdagen enkele grote speelgoedketens gewezen op de regels rondom het aanprijzen van producten. Zij prezen een aantal speelgoedproducten aan met een mooie korting, terwijl het product in het afgelopen jaar niet voor de gepresenteerde ‘normale’ prijs te koop is geweest bij deze aanbieders. Het effect hiervan is dat de consument verleid wordt snel zijn slag te slaan, terwijl de voorgespiegelde korting geen echte korting is. De ACM heeft de regels rondom kortingen nog eens duidelijk uitgelegd. Als de ‘normale’ prijs een adviesprijs is, moet de winkel dit duidelijk bij de prijs vermelden. Als de winkel korting geeft op een eerder gehanteerde prijs, dan moet het product ook echt kort geleden te koop zijn geweest voor die prijs. Kort geleden betekent concreet:  niet langer dan drie maanden geleden. Dit geldt overigens voor alle producten én  voor alle verkoopkanalen. De aangesproken speelgoedketens hebben de ACM laten weten hun prijzen voortaan zo te vermelden.

Onderzoek naar speelgoedprijzen

ACM heeft het afgelopen jaar bij enkele grote ketens de prijzen van diverse producten gevolgd, waaronder populaire speelgoedartikelen. ACM heeft vastgesteld dat niet alle aanbiedingen echt zijn. Een consument moet er vanuit kunnen gaan dat de aanbieding hem een reëel prijsvoordeel oplevert. Henk Don, bestuurslid ACM: “Een aanbieding moet een echte aanbieding zijn. Is dat niet zo, dan wordt de consument misleid. Dit is slecht voor het vertrouwen van consumenten in eerlijke prijzen en voor de eerlijke concurrentie tussen bedrijven.”

Duidelijke prijzen

Duidelijke prijzen is een speerpunt van de ACM. De prijs is voor de consument een van de belangrijkste criteria waarop hij zijn aankoop baseert en waarmee hij verschillende aanbiedingen vergelijkt. Prijzen moeten eerlijk en duidelijk zijn. Kortingen moeten ook een echt prijsvoordeel inhouden. Met oneerlijke of onduidelijke kortingen worden consumenten gedupeerd, maar ook bedrijven die wel echte kortingen bieden. De ACM blijft in 2017 de prijsontwikkeling bij winkels volgen. Tegen winkels die toch nog oneerlijke of onduidelijke aanbiedingen gebruiken, zal de ACM handhavend optreden.

Documenttype

Nieuwsbericht

Woordvoerder

Saskia Bierling

Trefwoorden

 

Onderwerpen

 
 
 
 

Pagina-opties

 
Kansen & keuzes voor bedrijven en consumenten