Aanbiedingen moeten echte aanbiedingen zijn
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in aanloop naar de feestdagen enkele grote speelgoedketens gewezen op de regels rondom het aanprijzen van producten. Zij prezen een aantal speelgoedproducten aan met een mooie korting, terwijl het product in het afgelopen jaar niet voor de gepresenteerde ‘normale’ prijs te koop is geweest bij deze aanbieders. Het effect hiervan is dat de consument verleid wordt snel zijn slag te slaan, terwijl de voorgespiegelde korting geen echte korting is. De ACM heeft de regels rondom kortingen nog eens duidelijk uitgelegd. Als de ‘normale’ prijs een adviesprijs is, moet de winkel dit duidelijk bij de prijs vermelden. Als de winkel korting geeft op een eerder gehanteerde prijs, dan moet het product ook echt kort geleden te koop zijn geweest voor die prijs. Kort geleden betekent concreet: niet langer dan drie maanden geleden. Dit geldt overigens voor alle producten én voor alle verkoopkanalen. De aangesproken speelgoedketens hebben de ACM laten weten hun prijzen voortaan zo te vermelden.