Nieuwsbericht
 

D-reizen en CheapTickets.nl voortaan duidelijk over reisprijzen

09-11-2016

De reisaanbieders D-reizen en CheapTickets.nl zijn vanaf nu duidelijk over de prijzen van hun reizen. Dit betekent dat alle onvermijdbare kosten in de prijs zitten. Andere variabele bijkomende kosten worden in één oogopslag bij de aanbiedingsprijs vermeld. Dit hebben ze per ommegaande aangepast nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een onderzoek was gestart naar de manier waarop zij hun reisprijzen vermeldden op hun websites. Henk Don, bestuurslid ACM: “Deze aanpassingen zijn in het voordeel van consumenten. Zij kunnen prijzen nu beter vergelijken. Het is ook een signaal aan andere bedrijven in de reisbranche: duidelijke reisprijzen zijn de norm. Dit is goed voor eerlijke concurrentie."

Toezeggingen aan ACM

Nadat ACM een onderzoek was gestart hebben beide bedrijven met de snelle aanpassingen de bezwaren van ACM weggenomen. Bovendien boden de bedrijven tijdens het onderzoek toezeggingen aan die verder gingen dan de zaken waarnaar ACM een onderzoek was gestart. Zo passen zij nu de prijzen aan op álle websites onder hun beheer, zoals VakantieXperts.nl, respectievelijk BudgetAir.nl en Vliegwinkel.nl. Ook vermelden zij de niet-verplichte bijkomende kosten, zoals bagagekosten of kosten voor het betalen met creditcard, meteen duidelijk bij het aanbod. Daarom heeft ACM de toezeggingen van D-reizen en CheapTickets.nl geaccepteerd en het onderzoek stopgezet.

Duidelijke prijzen goed voor consumenten

ACM zet zich al geruime tijd in voor duidelijke prijzen en voorwaarden in verschillende sectoren, zodat consumenten op basis van de juiste informatie prijzen kunnen vergelijken en een bewuste keuze maken. Ook creëert het een gelijk speelveld voor alle partijen. In de reisbranche zijn de aandachtspunten:

  • De prijs in de advertentie is de prijs waarvoor de reis kan worden geboekt;
  • Prijzen worden vermeld inclusief alle onvermijdbare bijkomende kosten;
  • Alle variabele bijkomende kosten worden meteen bij het aanbod vermeld.

Eerder heeft ACM diverse bedrijven in de reisbranche aangesproken op prijstransparantie. Ook heeft ACM bedrijven hiervoor boetes opgelegd. Bij haar keuze voor een aanpak zet ACM de consument centraal. In dit geval kiest ACM voor een snelle, gerichte aanpak, nu beide bedrijven per direct hun websites hebben aangepast én in hun toezeggingen verder zijn gegaan dan waar ACM onderzoek naar deed. ACM zal controleren of de toezeggingen worden nagekomen. Consumenten kunnen bij ConsuWijzer melding doen over onduidelijke prijzen in de reisbranche.

Documenttype

Nieuwsbericht

Trefwoorden

 

Onderwerpen

 
 
 
 

Pagina-opties

 
Kansen & keuzes voor bedrijven en consumenten