Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Gezamenlijke onderneming Ziggo/Vodafone mag onder voorwaarden verder

De Europese Commissie heeft de oprichting van een gezamenlijke onderneming door Vodafone en Ziggo in Nederland onder voorwaarden goedgekeurd. Door deze samenwerking tussen Vodafone en Ziggo ontstaat er naast KPN een tweede telecomaanbieder die én een vast netwerk én een mobiel netwerk heeft. De Europese Commissie zag mogelijk negatieve gevolgen voor de concurrentie. Daarom gaat Vodafone afstand doen van haar vaste netwerk en de consumenten die daarop geabonneerd zijn.

Deze nieuwe onderneming gaat er komen. Het betekent een grote verandering in de Nederlandse telecommarkt. Er zijn straks twee grote spelers. ACM bekijkt daarom of er aanpassing of aanscherping nodig is van de huidige regels zodat er voldoende toegangsmogelijkheden blijven voor concurrenten op de netwerken. Op die manier zorgen we ervoor dat de consument voldoende keuze houdt.

Het besluit van de Europese Commissie is gedaan onder de voorwaarde dat Vodafone haar vaste netwerk verkoopt aan een andere partij en de abonnees op dit netwerk overdraagt. De Europese Commissie moet deze koper goedkeuren. ACM blijft met de Europese Commissie samenwerken bij de verkoop van het vaste netwerk van Vodafone aan een nieuwe partij.

All-in-one abonnementen populair

Abonnementen met daarin internet, vast en mobiel bellen en televisie  worden steeds populairder. Bedrijven die zowel een vast als een mobiel netwerk hebben, zijn daarmee in het voordeel. ACM verwacht dat door de combinatie Ziggo/Vodafone nog meer mensen zo’n combinatie-abonnement gaan nemen.

Ontwikkelingen op telecommarkt

De verhoudingen op de telecommarkt gaan veranderen door de samenwerking Ziggo/Vodafone en de marktontwikkelingen met onder andere de all-in-one abonnementen. ACM volgt alle ontwikkelingen nauwgezet. ACM doet onderzoek  naar de nieuwe verhoudingen en ontwikkelingen op de telecommarkt. Dit kan uitmonden in een zogenaamde marktanalyse. Die marktanalyse is de basis voor regels waardoor concurrenten gebruik mogen maken van een vast netwerk voor bellen, tv en internet. Op die manier blijft de concurrentie gewaarborgd en blijven er voldoende keuzes voor consumenten.