Kruimelpad

Nieuwsbericht

Monitoring van de online hotelboeking sector

14-07-2016

ACM onderzoekt de effecten van wijzigingen in contracten tussen hotels en online hotelboekingssites. Daarom ontvangen hotels in Nederland een enquête van Autoriteit Consument & Markt (ACM).

In juli 2015 hebben de online hotelboekingssites Booking.com en Expedia de ‘laagste-prijs-garantie’ die deze websites hadden met hotels versoepeld. Deze voorwaarde betekende in de praktijk dat de prijs van hotelkamers op alle verkoopkanalen van de hotels gelijk moest zijn. Nu mogen hoteliers onder andere verschillende kamerprijzen hanteren op verschillende hotelboekingssites.

Gezamenlijk Europees onderzoek

Vorig jaar heeft ACM de verwachting uitgesproken dat hierdoor de concurrentie tussen boekingssites toeneemt, wat voordelig is voor hotels en consumenten. ACM, mededingingsautoriteiten van 9 andere EU-lidstaten* en de Europese Commissie voeren het onderzoek samen uit. Het onderzoek bekijkt of de gewijzigde voorwaarden hebben geleid tot veranderingen in de manier waarop en de prijs waartegen hoteliers hun kamers aanbieden. De resultaten van dit onderzoek dragen bij aan de beslissing van de toezichthouders om wel of geen verdere actie in deze sector te ondernemen. Naar verwachting zal het onderzoek eind 2016 afgerond zijn.

*Mededingingsautoriteiten van België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Hongarije, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zweden.