Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM Working Paper over conjunct meten in concentratiezaken

ACM Working Paper: Using Conjoint Analysis in Merger Control (2016)
 

Conjunct meten is een krachtige techniek dat mededingingsautoriteiten kunnen gebruiken bij het beoordelen van fusies en overnames. Met deze techniek kan men de kunstmatige aard van hypothetische vragen in stated preference enquêtes voorkomen. Conjunct metingen worden veelvuldig gedaan door commerciële bedrijven om hen te helpen bij o.a. het vaststellen van prijzen. Europese mededingingsautoriteiten maken echter nog weinig gebruik van deze techniek. In deze working paper leggen drie economen van de Autoriteit Consument en Markt uit hoe conjunct meten succesvol kan worden toegepast in concentratiezaken. De auteurs beschrijven de techniek en hoe het is toegepast in een aantal zaken. Ook delen de auteurs hun belangrijkste leerpunten bij de toepassing van deze techniek.


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.