Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Telecommonitor derde kwartaal 2015

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) publiceert elk kwartaal de marktcijfers van de telecomsector.

De Telecommonitor laat de ontwikkelingen zien op het gebied van

  • mobiele diensten
  • vaste telefonie
  • breedband
  • televisie en
  • bundels

ACM gebruikt voor de ontwikkelingen cijfers van de belangrijkste partijen in de telecomsector.

infographic telecommonitor derde kwartaal 2015

Trends in het derde kwartaal van 2015

Op het terrein van mobiel datagebruik is 4G de nieuwe standaard: het datavolume via een 4G-verbinding is in het derde kwartaal van 2015 sterk gestegen, van bijna 15 miljard MB tot ruim 18 miljard MB. Tegelijkertijd groeit het dataverkeer via een 3G-verbinding nauwelijks meer.

Het aantal belminuten met een vaste telefoon daalt tot 3,75 miljard minuten. Dat is 16% lager ten opzichte van een jaar eerder. Deels is hier sprake van een verschuiving naar mobiel bellen. Het aantal mobiele-belminuten stijgt licht ten opzichte van een jaar geleden.

Het aantal huishoudens dat breedbandinternet afneemt via de kabel is in het derde kwartaal, na drie periodes van krimp, weer licht gestegen. Ook het aantal glasvezelklanten is in de afgelopen periode weer verder gegroeid. Daarentegen is het aantal koperverbindingen (DSL) het afgelopen kwartaal met 40 duizend aansluitingen afgenomen.

Op de markt voor zakelijke netwerkdiensten groeit het aantal glasaansluitingen; het aantal koperaansluitingen krimpt. Het totaal aantal aansluitingen daalt. De voornaamste reden daarvoor is dat zakelijke eindgebruikers meerdere koperverbindingen kunnen vervangen door één glasvezelaansluiting.


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook