Kruimelpad

Nieuwsbericht

Geringe prijsdaling belkosten na Nederlandse telecomfusie in 2007

15-12-2015

Na de fusie van T-Mobile en Orange in Nederland in 2007 daalden de belkosten voor de mobiele telefonie minder snel in vergelijking met landen waar geen fusie plaatsvond. In Oostenrijk daalden de belkosten meer na een telecomfusie in 2006. Dat concluderen drie toezichthouders naar aanleiding van onderzoek in Nederland en Oostenrijk. Het onderzoek heeft niet kunnen aantonen dat de fusie de oorzaak is van grotere of minder grote prijsdalingen: andere factoren zoals de eerdere fusie tussen KPN en Telfort in Nederland hebben de prijsdalingen mogelijk ook beïnvloed.

Telecomfusies in Nederland en Oostenrijk

In Oostenrijk nam T-Mobile Tele.ring over (2006). Er bleven daar in totaal nog vier telecomproviders over. In Nederland  fuseerden T-Mobile en Orange (2007). Er bleven nog 3 telecomproviders met een eigen netwerk over: KPN, Vodafone en T-Mobile. Naast deze telecomproviders zijn er ook nog andere telecomaanbieders zoals Tele2, Lycamobile en Lebara die gebruik maakten van de netwerken van de drie providers.

De Autoriteit Consument & Markt, de Europese Commissie en de Oostenrijkse toezichthouder RTR hebben gezamenlijk de effecten van deze fusies in beide landen onderzocht. Daarbij is de ontwikkeling van de prijzen van belkosten in het land waar de fusie plaatsvond vergeleken met landen zonder een telecomfusie. In Oostenrijk zijn de belkosten snel gedaald. De prijsdalingen kunnen wijzen op een blijvende concurrentie tussen de verschillende telecomproviders.

Belkosten in Nederland minder snel gedaald

In Nederland zijn na de fusie tussen T-Mobile en Orange de prijzen van abonnementen minder snel gedaald dan de prijzen in landen waar geen fusie heeft plaatsgevonden. Minder spelers op de markt kan betekenen dat er minder concurrentiedruk is. Echter, de gevonden prijseffecten kunnen ook veroorzaakt zijn door de fusie tussen KPN en Telfort in 2005. Daarom zijn er geen harde conclusies te trekken over het effect van de fusie T-Mobile/Orange op de prijzen.

Effect-onderzoeken

ACM voert geregeld effect-onderzoeken uit, vooral over de effecten van fusies op bijvoorbeeld prijs en keuzemogelijkheden van consumenten. ACM kan op die manier in de toekomst beter voorspellen wanneer consumenten nadeel hebben van een fusie en waar ACM moet ingrijpen om deze negatieve effecten te beperken.