Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Boetes KPN voor benadelen concurrenten met ISDN lijnbewaking en SDF

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt KPN twee boetes op van in totaal 8 miljoen euro voor het benadelen van concurrenten. Het gaat om boetes voor overtredingen begaan bij het aanbieden van een service voor storingssignalering ‘ISDN lijnbewaking’ in de periode 2009-2013 (6 miljoen euro) en de glasvezeltechniek ‘SDF backhaul’ in de periode 2009-2012 (2 miljoen euro).

KPN is verplicht concurrenten die gebruik maken van het netwerk van KPN vooraf te informeren over de technieken en dienstverlening die KPN via haar dochterbedrijven aanbiedt aan haar klanten. Daarbij moet KPN concurrenten tijdig de kans bieden om dezelfde technieken en dienstverlening in te zetten voor hun eigen klanten. Daarmee wordt oneerlijke concurrentie voorkomen. KPN heeft dit voor ’ISDN lijnbewaking’ en ‘SDF backhaul’ niet gedaan.

“Het is niet de eerste keer dat KPN voor dit soort gedrag boetes krijgt,” aldus Anita Vegter, bestuurslid ACM. “Het is belangrijk dat KPN met zijn sterke marktpositie aan de verplichtingen voldoet die wij KPN opleggen. Die verplichtingen moeten er voor zorgen dat concurrenten een plek op de markt kunnen veroveren, zodat zij KPN scherp kunnen houden.”

ISDN lijnbewaking

Concurrenten wisten niet dat ‘ISDN lijnbewaking’ bestond. Het ging om een service voor storingssignalering  die garandeerde dat storingen binnen 4 uur hersteld zouden worden. Deze service werd door KPN als faciliteit aangeboden bij zakelijke contracten en KPN kon hiermee zakelijke klanten aan zich binden. Concurrenten die gebruik maken van het netwerk van KPN konden aan hun klanten niet een vergelijkbaar aanbod doen.

SDF backhaul

Hetzelfde geldt voor ‘SDF backhaul’. Dat is een glasvezeltechniek waarmee bijvoorbeeld beter internet en televisie kan worden aangeboden. KPN heeft voor deze glasvezeltechniek geen goed aanbod aan concurrenten gedaan. Daarnaast heeft KPN hiervoor een lager tarief gerekend aan haar eigen dochterbedrijven dan volgens de ACM verplichtingen is toegestaan. Ook hierdoor konden concurrenten die gebruik maken van het netwerk van KPN aan hun eigen klanten niet een vergelijkbaar aanbod doen en nam KPN een oneerlijke voorsprong.

Bezwaar *21 online

Naast de twee nieuwe boetes heeft ACM in de bezwaarprocedure de boete voor de zakelijke doorschakeldienst *21 online verlaagd van 2,7 miljoen euro naar 600.000 euro. ACM heeft naar aanleiding van de bezwaren van KPN de boete aangepast in verband met de duur van de overtreding en de evenredigheid.

Zie ook