Kruimelpad

Tien jaar concurrentie op energiemarkt maakt van meeste Nederlanders overstappers

Van alle Nederlanders is 55% in de afgelopen 10 jaar minstens een keer overgestapt van energiecontract, zo blijkt uit het Trendrapport over de energiemarkt van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit jaar is het 10 jaar geleden dat consumenten voor het eerst konden kiezen bij welke energieleverancier zij hun energiecontract willen afsluiten. Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Doordat consumenten overstappen worden bedrijven gestimuleerd te concurreren op service, prijzen en nieuwe diensten.”

Prijsvoordeel

Consumenten die zijn overgestapt zijn sneller van plan dit nogmaals te doen. Het prijsvoordeel is nog altijd veruit de belangrijkste reden om over te stappen. Consumenten beseffen niet altijd dat aan het einde van het voordeelcontract de korting vervalt. Afgelopen jaar is 12,7% van de consumenten overgestapt. Voor degenen die nog nooit zijn overgestapt (38%) is de grootste besparing te realiseren, namelijk maximaal 390 euro.

Aanbiedingen verschillen

Consumenten maken vooral gebruik van prijsvergelijkers en de sites van de energiebedrijven zelf als ze zich oriënteren op alle aanbiedingen. Overstappen doen ze echter vooral via het energiebedrijf zelf, terwijl consumenten via de prijsvergelijkingssite goedkoper uit kunnen zijn. Wat ze zich meestal niet realiseren is dat aanbiedingen kunnen verschillen. Consumenten zien bij een vergelijkingssite een voordelige aanbieding. Vervolgens gaan ze naar de website van het energiebedrijf zelf en zijn verrast dat die aanbieding daar niet te vinden is. Er kunnen per verkoopkanaal namelijk andere aanbiedingen gelden. Daarom is het belangrijk dat consumenten zich goed oriënteren. Momenteel loopt de campagne ‘Niets doen, kost je poen’ van ConsuWijzer; het consumentenloket van ACM, om consumenten te stimuleren een bewuste en weloverwogen keuze te maken voor een aanbod. Op ConsuWijzer staat de ‘Overstapcoach’, een hulpmiddel voor consumenten die willen overstappen met energie.

Ook realiseren consumenten zich niet altijd dat hun huidige energiecontract vaak een veel hogere prijs heeft dan de prijs die ze via een aanbieding kunnen krijgen. Bij een overstap kijken consumenten vooral naar de prijs (72%) en het welkomstcadeau (16%). De keuze voor groene stroom is voor 14 % van de overstappers van belang.

Begrijpelijk en vergelijkbaar

Elk aanbod aan consumenten van energiebedrijf moet begrijpelijk en vergelijkbaar zijn. Alleen dan kunnen zij kiezen voor het aanbod dat het beste bij hen past. Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken, gaat daar concurrentiedruk van uit. Aanbieders zullen dan beter hun best moeten doen voor nieuwe én bestaande klanten.” Welke informatie de klant moet krijgen en dat aanbieders dezelfde termen zullen gebruiken, staat in het document ‘Informatievoorziening energie’ dat ACM eerder deze maand heeft gepubliceerd. Energiebedrijven hebben aangegeven het zogenaamde Aanbod op Maat uit te werken. Dat aanbod sluit aan bij de specifieke situatie van de consument en zorgt ervoor dat hij een aanbod krijgt dat aansluit bij zijn wensen en zijn persoonlijke situatie.

Meer informatie over de informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie