Kruimelpad

Met nieuwe consumentenregels is de consument kampioen

Met ingang van 13 juni gelden er nieuwe consumentenregels waarmee de consument nog sterker staat. Daarom start de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag een campagne via ConsuWijzer.nl: “De consument is kampioen”. Met deze campagne worden consumenten aangespoord om kennis te nemen van de nieuwe regels en in actie te komen als zij een probleem ondervinden met een ondernemer. Op ConsuWijzer.nl staan de nieuwe regels duidelijk uitgelegd. Ook vindt de consument er hulpmiddelen die hem helpen om zijn recht te halen.

Bekijk de ANP-video over de nieuwe consumentenregels 

Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “Wij houden toezicht op de naleving van de regels en kunnen bij collectieve inbreuken ingrijpen. Maar beter is het natuurlijk dat consumenten zelf in actie komen bij een probleem. Daarom willen wij met deze campagne consumenten bewust  maken van hun rechten, zodat ze ook echt in actie kunnen komen.”   

Nieuwe consumentenregels

De nieuwe regels gelden met ingang van 13 juni 2014. Voor overeenkomsten die op of na 13 juni worden gesloten gelden de nieuwe regels. De ‘oude’ regels blijven van toepassing op overeenkomsten die vóór 13 juni tot stand zijn gekomen. 

De belangrijkste veranderingen zijn:

  • De bedenktijd voor online of via de telefoon gesloten overeenkomsten gaat naar 14 dagen;
  • Bij verkoop op straat en aan de deur geldt nu ook een bedenktijd van 14 dagen bij aankopen boven de 50 euro;
  • Als de verkoper de consument niet of onjuist informeert over de bedenktijd wordt deze verlengd tot maximaal 12 maanden;
  • Overeenkomsten voor het geregeld leveren van diensten, zoals telefonie en energie, die per telefoon worden afgesloten gelden pas als de consument er schriftelijk mee heeft ingestemd;
  • Voor het bellen naar een klantenservice met een 090x-nummer gaat het tarief naar maximaal 1 euro plus de normale belkosten.

ACM houdt toezicht op de naleving van deze regels. Consumenten kunnen signalen melden bij ConsuWijzer over bedrijven die de regels niet of niet voldoende naleven. Eerder dit jaar startte ACM via www.acm.nl met het informeren van bedrijven over de wijzigingen. Bedrijven hebben de wijzigingen de afgelopen maanden in hun bedrijfsvoering kunnen verwerken.

Campagne Consument is kampioen

Met de campagne ‘De consument is kampioen’ wijst ConsuWijzer consumenten op de nieuwe spelregels. De nieuwe regels gelden voor aankopen die in de winkel, online, via de telefoon, buiten de winkel (bijvoorbeeld op straat of aan de deur) worden gesloten. De consument is kampioen als hij de regels kent én bij een probleem met een aankoop in actie komt..

Op ConsuWijzer.nl staat alle informatie over de nieuwe spelregels en treft de consument praktische hulpmiddelen waarmee hij het probleem met de ondernemer op kan lossen. Zo staat op de website  de Gesprekswijzer, een handig hulpmiddel voor de consument om het gesprek met de verkoper voor te bereiden over een probleem met een aankoop. Als hij zijn rechten kent en zijn argumenten paraat heeft, maakt hij meer kans de verkoper te overtuigen.

Met deze campagne wil ConsuWijzer consumenten motiveren: je hebt meer rechten gekregen, dus: heb je een probleem met een aankoop? Kom in actie! Want: de consument is kampioen!

Consument is kampioen! Naar de themapagina op ConsuWijzer.nl