Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Transparantie reisprijzen verbeterd, maar nog niet voldoende

De Autoriteit Consument & Markt constateert dat de transparantie van de prijzen in de reisbranche is verbeterd. Dit is het resultaat van de actie die ACM eerder dit jaar startte om de reisbranche te dwingen tot meer prijstransparantie. Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “Veel bedrijven in de reisbranche hebben inmiddels hun prijzen en boekingsproces aangepast en daarmee transparanter gemaakt voor consumenten. Dit is een mooi resultaat. Tegen bedrijven die de regels niet naleven, gaan we handhavend optreden. Dit kan leiden tot boetes. We beginnen bij de grootste spelers.”

Niet alle bedrijven in de reisbranche zijn ervan overtuigd dat ze met duidelijke prijzen de consument beter bedienen. ACM ziet nog steeds dat sommige aanbieders pas laat in het boekingsproces kosten toevoegen die onvermijdbaar zijn. Posten als verplichte schoonmaakkosten, lokale heffingen en diverse andere onvermijdbare kosten die voor een fors hogere totaalprijs zorgen, worden pas op een laat moment vermeld. ACM zal hiertegen streng optreden, ook omdat dit de transparantie in de branche en de onderlinge concurrentie verstoort.

Achtergrond actie reisprijzen

Begin dit jaar heeft ACM spelregels geformuleerd om transparante prijzen in de reisbranche af te dwingen. Consumenten zien de prijs immers vaak als een van de belangrijkste kenmerken om hun keuze op te baseren. Deze regels zijn:

  • de reis moet geboekt kunnen worden voor de geadverteerde prijs
  • keuzeopties mogen niet vooraf aangevinkt staan
  • onvermijdbare kosten moeten  in de basisprijs zitten
  • variabele kosten moeten bij de geadverteerde prijs vermeld worden.

Via ConsuWijzer heeft ACM consumenten via de campagne “Reisprijzen: laat je niet inpakken” geïnformeerd en ruim 200 signalen ontvangen over bedrijven die hun prijzen niet goed vermeldden. De afgelopen maanden heeft ACM bedrijven in de reissector gecontroleerd, zoals aanbieders van accommodaties, pakketreizen en vliegtickets. Vervolgens zijn met individuele aanbieders die de regels niet of onvolledig naleefden afspraken gemaakt om de gewenste aanpassingen door te voeren. Ook brancheorganisaties ANVR en Recron hebben zich ingezet om de actie van ACM te ondersteunen. De Consumentenbond heeft parallel hieraan actie gevoerd voor duidelijke prijzen bij vakantieparken. Dit alles heeft ertoe geleid dat de reissector heeft toegezegd met ingang van 1 oktober jl.  geen gebruik meer te zullen maken van vooraf aangevinkte keuze-elementen. Bovendien vermeldt een groot deel van de aanbieders de bijkomende kosten, zoals reserverings- en boekingskosten, nu duidelijker bij het basistarief. De komende tijd zal ACM de ontwikkelingen blijven volgen, onder andere via meldingen bij www.consuwijzer.nl.