Nieuwsbericht

ConsuWijzer start campagne over overstappen

12-11-2013

‘Niets doen kost je poen’

Vandaag start de campagne ‘Niets doen kost je poen’ van ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De campagne moet consumenten prikkelen een vergelijkavond te plannen om hun contracten te checken en desgewenst over te stappen.

Ieder huishouden beschikt over een groot aantal contracten, zoals voor energie, verzekeringen, internet, tv en telefonie. Door niets te doen blijven consumenten vaak onnodig lang vast zitten aan een te duur contract of een contract dat niet meer aansluit bij hun behoefte. Daarmee verliezen consumenten honderden euro’s per jaar. Bij energiecontracten kan dit per huishouden oplopen tot 450 euro per jaar, bij financiële producten tot ruim 900 euro per jaar.

Uit onderzoek blijkt dat consumenten het bedrag dat ze kunnen besparen door over te stappen onderschatten en opzien tegen het gedoe. Om het vergelijken overzichtelijk en simpel te houden biedt ConsuWijzer handige hulpmiddelen. Het enige wat de consument nog moet doen is: in actie komen.

Niets doen kost poen

Consumenten die overstappen omdat ze bij een andere aanbieder goedkoper of beter uit zijn, prikkelen bedrijven om beter hun best te doen. Dit is weer in het voordeel van de consument. Daarom start ConsuWijzer deze campagne om consumenten in beweging te krijgen. Want niets doen kost poen. Consumenten die hun contracten vergelijken met andere aanbiedingen en overstappen als ze elders een beter aanbod kunnen krijgen, kunnen veel geld besparen.

De campagne wordt vooral gevoerd via (sociale) media. Daartoe heeft ConsuWijzer ook een online video gemaakt om consumenten te inspireren aan de slag te gaan met hun contracten. Ook krijgen consumenten praktische tips.

Op www.ConsuWijzer.nl staan verschillende hulpmiddelen en stappenplannen om het vergelijken en overstappen eenvoudiger te maken. Zo biedt ConsuWijzer:

Hoeveel levert overstappen op?

Prijs is voor consumenten in de energiesector de belangrijkste prikkel om over te stappen. Dit blijkt ook uit onderzoek van ACM.

Bijna de helft van alle consumenten is minimaal 1x overgestapt sinds de liberalisering van de energiemarkt (45%). Consumenten die voor de eerste keer overstappen behalen hiermee een financieel voordeel dat kan oplopen tot 450 euro per jaar. Consumenten schatten het bedrag dat ze kunnen besparen door over te stappen echter veel te laag in. Gemiddeld  verwachten zij slechts 84 euro per jaar te besparen door over te stappen. Uit meldingen bij ConsuWijzer blijkt dat het overstappen bij energie vrijwel probleemloos verloopt.

Wat mobiele telefonie betreft kiest 50 tot 60% van de consumenten voor een abonnement met een ‘gratis’ mobieltje. Dit betekent dat de kosten voor het toestel in het tarief zitten. Mede hierdoor zijn de tarieven in Nederland Europees gezien hoog. Consumenten die zo’n contract laten doorlopen, blijven maandelijks een extra bedrag betalen voor het ‘gratis’ toestel. Consumenten kunnen dan ook een ‘sim only’ abonnement overwegen. Ook laten consumenten geld liggen door te kiezen voor een abonnement dat niet past bij hun belgedrag of datagebruik. ConsuWijzer biedt daarom een hulpmiddel om je abonnement te checken.

Voor de financiële producten als hypotheken, verzekeringen en leningen blijkt uit recente cijfers dat consumenten flink kunnen besparen door kritisch naar hun pakket te kijken en desgewenst over te stappen. Het bedrag kan per huishouden oplopen tot ruim 900 euro. Zo kunnen consumenten ruim 900 euro kunnen besparen bij een pakket van 15 financiële producten. Een jong stel met een pakket van 11 producten kan gemiddeld ruim 800 euro besparen, een ouder gezin met een vergelijkbaar pakket kan ruim 900 euro besparen.

 

Zie ook

Trendrapportage marktwerking en consumentenvertrouwen in de energiemarkt - eerste helft 2013

Documenttype

Nieuwsbericht

Woordvoerder

Saskia Bierling

 
 
 

Pagina-opties

 
Kansen & keuzes voor bedrijven en consumenten