Kruimelpad

Nieuwsbericht

Samenwerking banken toegestaan bij geldverwerking en -transport

07-06-2013

Het gezamenlijk tellen en sorteren van bankbiljetten en inkopen van geldtransport door de Nederlandse banken is toegestaan. De samenwerking levert een mogelijke kostenbesparing op van minstens 35 miljoen euro terwijl aan de concurrentie tussen banken om de gunst van de consument niets verandert. Dit heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) geconcludeerd naar aanleiding van de klacht die Brink’s had ingediend tegen Geldservice Nederland (GSN).

Geldservice Nederland (GSN) is een gemeenschappelijke onderneming van ABN AMRO, ING en Rabobank. Brink’s, onder meer actief op het gebied van geldverwerking en geldtransport, is van mening dat de samenwerking in strijd is met de mededingingsregels.

"Dat de kosten van banken omlaag gaan, waardoor banken gezonder worden is uiteindelijk in het belang van iedereen", zegt ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn. "Het biedt een bank de mogelijkheid de lagere kosten om te zetten in goedkopere producten voor de consument."

Voor de banken betekent de samenwerking dat het tellen en sorteren van geld op minder locaties plaatsvindt en dat het aantal transporten met geldwagens afneemt doordat het transport wordt gecombineerd. De samenwerking kan een beperking van de concurrentie op de markt van geldtransport betekenen. Maar de wet geeft de mogelijkheid een uitzondering te maken op het kartelverbod als de voordelen van de samenwerking groter zijn dan de nadelen van het beperken van de concurrentie.

ACM gaat er vanuit dat er op de Nederlandse markt voldoende ruimte blijft voor meerdere geldtransporteurs, omdat GSN bij het aanbesteden van diensten uit verschillende geldtransporteurs wil kunnen kiezen. De markt voor geldverwerking en -transport is bovendien groter dan alleen de banken, omdat ook MKB- en grotere bedrijven gebruik maken van de diensten van geldtransporteurs, terwijl GSN haar diensten alleen aan banken aanbiedt.

De Nederlandsche Bank, die toeziet op een betrouwbaar betalingsverkeer, is vertegenwoordigd in de bestuursstructuur van GSN. ACM ziet erop toe dat de samenwerking in GSN niet tot ongewenste effecten zal leiden op de geldtransportmarkt.