Kruimelpad

NMa: Fox mag Eredivisie Media & Marketing overnemen

Wel beperkingen aan exploitatie uitzendrechten eredivisievoetbal

Fox International Channels mag Eredivisie Media en Marketing (EMM) overnemen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft dit vandaag besloten.

Fox verwerft een meerderheidsbelang van 51% in het bedrijf dat de uitzendrechten van de eredivisie namens de voetbalclubs exploiteert. Henk Don, bestuurslid NMa: “De voetbalclubs uit de Eredivisie zullen tot 2025 jaarlijks 80 miljoen euro ontvangen, een forse investering in het Nederlandse voetbal”.

De Mediawet verplicht de samenvattingen op zondagavond uit te zenden op een open net dat door tenminste driekwart van alle huishoudens ontvangen kan worden; zonder extra kosten. Op dit moment worden de samenvattingen uitgezonden door de NOS. Die licentie loopt 1 juli 2014 af.

Als EMM na afloop van de licentie aan de NOS besluit de samenvattingen zelf te gaan uitzenden op een nieuwe zender, dan is de duur beperkt tot maximaal zes jaar. Deze termijn is nodig om een nieuwe zender in de markt te kunnen zetten. De NMa verwacht dat hierdoor de concurrentie tussen televisiekanalen zal toenemen met een breder televisieaanbod voor de consument. Don: “Na deze zes jaar moeten de clubs de rechten aan de markt aanbieden. Alle televisiekanalen kunnen dan weer meedingen naar de samenvattingsrechten.” Het zijn de clubs, niet EMM, die bepalen wie de samenvattingrechten vervolgens krijgt.

De overname heeft geen gevolgen voor de exploitatie van de live-uitzendingen via de Eredivisie Live kanalen. EMM heeft aan de NMa toegezegd dat zij deze kanalen onder gelijke voorwaarden (non-discriminatoir) zal doorgeven aan alle aanbieders van televisie via onder andere kabel, satelliet of ether.