Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Online marketingbedrijf Allfree misleidt consumenten en moet dwangsom betalen

Het online marketingbedrijf Allfree misleidt nog steeds consumenten. Daarom moet het bedrijf de dwangsom van 89.000 euro betalen. Allfree heeft misleidende websites voor slotenmakers en andere spoeddiensten. Vorig jaar juli eiste de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat Allfree daarmee zou stoppen. Deed het bedrijf dat niet? Dan moest ze tien weken lang een dwangsom per week betalen. Allfree was aan het eind van die tien weken nog steeds niet gestopt met de misleidende websites. Daarom gaat de ACM de maximale dwangsom innen.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Consumenten mogen niet worden misleid. En al helemaal niet als ze in een spoedsituatie zitten en daarmee extra kwetsbaar zijn. Allfree heeft wel aanpassingen gedaan, maar is ook doorgegaan met misleidende websites. We hebben meerdere keren laten weten dat er nog werk aan de winkel was. En dat de dwangsom elke week op zou lopen. Nu is het tijd om de dwangsom ook te innen. Tegelijkertijd blijven we dit bedrijf volgen en gaan we mogelijk nieuwe stappen nemen om het bedrijf te dwingen de websites aan te passen. Dat is uiteindelijk het beste voor de consument.”

Wat is er aan de hand?

Online marketingbedrijf Allfree bouwt websites en maakt voor deze websites ook reclame. Bedrijven kunnen zich bij Allfree aanmelden om tegen betaling via de websites van Allfree consumenten te werven voor hun eigen diensten. Hier zaten ook allerlei aanbieders van spoeddiensten zoals slotenmakers bij. De ACM eiste in juli 2021 dat Allfree stopte met het online misleiden van consumenten die een slotenmaker of een andere spoeddienst zoeken. De ACM had het bedrijf tot eind september de tijd gegeven om de websites aan te passen. Als ze dat niet zouden doen, kregen ze vanaf begin oktober 2021 tien weken lang, per week een dwangsom van 8900 euro opgelegd. Bij de controles tijdens deze tien weken, bleek dat er nog steeds misleidende teksten op verschillende websites stonden.

Dit moest Allfree doen op hun websites:

  • Informatie over de aanbieder vermelden.
  • Duidelijk en eerlijk zijn over de rol van de aanbieder en over de dienst.  
  • Stoppen met onterechte vermeldingen van keurmerken.

Aanpak spoeddiensten

Stel het volgende is aan de hand. Je vergeet je sleutel en kunt je eigen huis niet meer in. Het riool is verstopt en vies water stroomt je keuken in. In deze gevallen heb je snel een vakman nodig. Je zoekt dan op internet naar een bedrijf dat je snel kan helpen. Het is bij sommige websites niet altijd duidelijk wie je uiteindelijk inschakelt voor de klus. Dat kunnen ook bedrijven zijn die slecht werk leveren, veel te veel geld rekenen en soms agressief te werk gaan. De werkwijze van Allfree maakt het veel moeilijker om te achterhalen met welk bedrijf je in zee gaat.

De ACM wil voorkomen dat consumenten terecht komen bij bedrijven die misbruik maken van de situatie. Daarom legt de ACM deze dwangsom op aan Allfree. Andere acties van de ACM om de slotenmakersmarkt beter te laten werken zijn bijvoorbeeld het opleggen van boetes, het uit de lucht halen van websites en het blokkeren van telefoonnummers. Daarbij wordt samengewerkt met de politie, de Stichting Internet Domein Namen (SIDN), het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) en buitenlandse toezichthouders. Ook heeft de ACM nauw contact met fraudeteams van banken, zoekmachines zoals Google en met de brancheorganisatie van slotenmakers.

De ACM en de digitale economie

De digitale economie is een belangrijk thema voor de ACM. Mensen en bedrijven moeten worden beschermd tegen online misleiding en marktmacht. Consumenten moeten met vertrouwen gebruik kunnen maken van de digitale economie. Om misbruik van machtsposities aan te pakken doet de ACM onderzoek en kan bedrijven sancties opleggen, waaronder boetes en lasten onder dwangsom. Daarnaast heeft de ACM onder meer een leidraad ‘bescherming van de online consument’ uitgebracht. Die leidraad is gebaseerd op Europese consumentenregels en geeft aan waar online verleiding overgaat in misleiding. De leidraad vormt de basis voor onderzoek en handhaving door de ACM. Op die manier laat de ACM ook online markten goed werken voor mensen en bedrijven.

Informatie voor consumenten

Consumenten die een slotenmaker of andere spoeddienst willen inhuren, vinden op consuwijzer.nl tips waar ze op moeten letten als ze een betrouwbare aanbieder zoeken.

Consumenten kunnen hun signalen melden bij ACM ConsuWijzer.

Zie ook