Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg en focus op prijs vormen risico’s voor zorgverzekerden

Bij hun keuze wel of niet over te stappen van zorgpolis was ruim een derde van alle verzekerden zich er niet van bewust dat er nog onderhandelingen liepen tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars over de te vergoeden zorg. En zeventig procent van de verzekerden die dit jaar zijn overgestapt, heeft dat gedaan vanwege de prijs van de zorgverzekering. Dat volgt uit de resultaten van het consumentenonderzoek zorgverzekeringsmarkt 2023 dat de Autoriteit Consument & Markt heeft gehouden. Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg en nadruk op prijs leiden tot risico’s dat de zorgpolis niet aansluit bij de verwachtingen of behoefte van de verzekerde. De ACM vindt het van belang dat verzekeraars en zorgaanbieders in november klaar zijn met onderhandelen zodat verzekerden informatie over vergoeding van zorg kunnen meenemen bij het kiezen van hun zorgverzekering. Dat sluit aan bij de oproep van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan zorgverzekeraars tot meer duidelijkheid voor verzekerden tijdens het overstapseizoen.

Geen duidelijkheid over gecontracteerde zorgaanbieders

Afgelopen overstapperiode waren veel zorgaanbieders en zorgverzekeraars nog in onderhandeling over een mogelijk contract voor 2023. Daardoor konden verzekeraars in de overstapperiode geen duidelijkheid bieden welke zorgaanbieders wel of niet gecontracteerd waren voor zorg in het basispakket of in de aanvullende verzekering. Dat kan tot vervelende situaties leiden voor verzekerden. Bijvoorbeeld als een verzekerde met een budgetpolis of naturapolis naar een kliniek met korte wachtlijsten gaat waar de verzekeraar geen contract mee heeft afgesloten. Mogelijk moet de patiënt de kosten van een behandeling dan onverwacht geheel of gedeeltelijk zelf betalen. Om dit te voorkomen moeten zorgaanbieders voorafgaand aan een behandeling de patiënt zo duidelijk mogelijk informeren. De NZa gaat de Regeling transparantie zorgaanbieders hier dit jaar op aanscherpen.

Vergelijken zorgpolissen lastig

Verzekerden vinden het kiezen van een verzekeringspolis een hele opgave. Meer dan vijftig procent van de ondervraagden had moeite met het vergelijken van de verschillende polissen. Dat kan leiden tot keuzes die niet aansluiten bij de verwachtingen of behoefte van de verzekerde.

Vergelijken op prijs is wel eenvoudig. En dat is dan ook veel gebeurd. Uit het onderzoek blijkt dat veel ondervraagden in actie zijn gekomen omdat de dagelijkse kosten stijgen en er goed gekeken wordt waar geld kan worden bespaard. Zeventig procent van de overstappers geeft ‘de prijs’ als reden. Daarbij kijken overstappers ook kritisch naar de aanvullende verzekering: overstappers zijn minder vaak aanvullend verzekerd dan verzekerden die niet overstappen.

Om verzekerden in staat te stellen om een verzekering te kiezen die bij hen past, moet naast de prijs ook duidelijk zijn bij welke zorgaanbieders de zorg geheel of slechts gedeeltelijk wordt vergoed. Verzekeraars, zorgaanbieders én vergelijkingssites moeten hun best blijven doen om hiervoor te zorgen.

Zie ook