Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Onderzoeken naar verbetering online informatieverstrekking aan consumenten

Onderzoeken effectieve online transparantie

Wanneer wordt online verleiding misleiding? Kleine aanpassingen in de  presentatie van de informatie op een website bepalen of consumenten die informatie zien en begrijpen, of juist niet. Dit blijkt uit onderzoek dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft gedaan naar de manier waarop bedrijven consumenten online informeren over hun aanbod.

Onderzoeken naar online informatie

De ACM heeft de afgelopen periode diverse onderzoeken gedaan naar de manier waarop bedrijven hun informatie online presenteren. Veel gebruikte manieren om informatie te presenteren bleken in de praktijk niet goed over te komen bij consumenten, terwijl met kleine aanpassingen het begrip en de zichtbaarheid van de informatie sterk verbeterde.

De drie onderzoeken laten zien dat het moment van informeren en kleine aanpassingen in de lay-out of bewoording significante effecten kunnen hebben op de begrijpelijkheid en duidelijkheid van informatie voor consumenten.


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook