Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Onderzoek naar toezichtskosten voor fintechs op de Nederlandse markt

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft adviesbureau EY gevraagd om onderzoek te doen naar de toezichtskosten voor fintechs. DNB en AFM heffen deze kosten in Nederland. De vraag is of deze kosten de toetreding en groei van fintechs in Nederland belemmeren. Uit het rapport blijkt dat toezichtskosten geen grote invloed hebben.

Aanleiding voor onderzoek

De ACM heeft dit onderzoek laten uitvoeren omdat zij een aantal signalen van Nederlandse fintechs (financiële technologiebedrijven) had ontvangen, dat zij de toezichtskosten als hoog ervaren. Dit gaf de ACM voldoende aanleiding om dit te onderzoeken, omdat fintechs belangrijk zijn voor de concurrentie en innovatie in de financiële sector.

Onderzoekresultaten

De toezichtskosten hebben geen grote invloed op de toetreding of groei van fintechs in Nederland blijkt uit het onderzoek. Kleinere bedrijven betalen wel relatief hogere toezichtskosten dan grotere bedrijven in bepaalde sectoren. Echter, uit interviews met fintechs blijkt dat zij de toezichtskosten niet meenemen in hun investeringsbeslissingen. Fintechs hebben meer last van de toezichtlasten om te voldoen aan alle regels.

Toezichtskosten als prijs voor eerlijke financiële markt

Investeringsbeslissingen blijken vooral af te hangen van de vraag of er goed gekwalificeerd personeel te vinden is en of er voldoende vraag is naar het product van de fintech. Fintechs zien de toezichtskosten als een prijs voor een eerlijke financiële markt waarmee je onstabiele en dubieuze organisaties uitsluit. Daarbij zorgt het voor een betrouwbaar imago. De huidige toezichtsregimes bieden ook “passporting” aan. Hiermee kan je als financieel bedrijf een nieuwe branche van je bedrijf opzetten in andere EU landen, zonder dat je het volledige licentieproces van die landen hoeft te doorlopen.

 

Documenten

Zie ook